Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Unik idé og ophavsret, HVORDAN!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Oct 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 03:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Håber, I kan hjælpe, idet jeg har fået en unik idé til en hjemmeside. Har mange men denne fik mig ud af sengen (kl 02:05) og begyndte at surfe, google og nu skrive dette indlæg her. Jeg er helt ny og har ikke haft tid til at skrive om mig selv (profilen), men det kommer, håber det er ok.

Spørgsmål er:
Hvordan kan man sikre sig, at idéen (konceptet) til en hjemmeside ikke ”stjæles”. Kan idéen registres og (ophavsretlig)beskyttes?  Jeg ved at man ved nogle TV-programmer (Deal-No-Deal, lykkehjulet mm.) kan sikre sig rettighederne så andre indlandske/ udenlandske kanaler ikke må lave det samme show, medmindre de køber rettigheden.
Kan man gøre det samme ved hjemmesider? kræver det at man laver sit eget brand?

På forhånd tak

Afventer spændt på jeres svar:-)

PS: Jeg vil tillade mig at banke på igen i morgen og vække jer, da jeg ved at det er sent og mange af hjælpsomme sjæle sover.

Tilmeldt 2. Oct 10
Skrevet kl. 12:12

Knock...knock og hej igen,

Er der nogen, der kan besvare eller komme med en kommentarBig Smile

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 12:53

Nej det mener jeg ikke du kan.

Du kan købe de navne du mener relaterer bedst til dit produkt og beskytte det ved en firmaopttelse med samme navn og du kan lave det som registreret varemærke.

Når du får lavet dit website kan du tage patent på teknikken hvis det ikke er brugt før, men det kan næppe betale sig at forsøge.

Men ideer kan du ikke tage patent på.

Mvh

Mr. A

Tilmeldt 2. Oct 10
Skrevet kl. 13:25

Hej Mr. A

Tak for dit svar:-)

Det var også det min research (google-søgning) tydede på! Men der er også mange forskellige meninger. Det er ikke teknikken med idéen, der skal beskyttes.

da jeg ikke selv har forstand på oprettelse af websites så vil jeg spørge, hvordan fremgangsmåden er at indgå en  aftale med en webmaster? Idéen bliver jo og offentliggjort (taget fra mig), lige så snart jeg fremlægger den og det viser sig, vi ikke kan blive enige om aftalens detaljer!

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 15:26

Kender godt problematikken, løber han nu med ideen? jeg har selv fået "stjålet" 3 ideer (2 webideer og et tvkoncept)

Jeg har siden fået lavet 6 hjemmesider, udviklet 2 tv programmer og 1 brædtspil uden at nogen har "lånt" noget af dem

Jeg henvender mig altid først og fremmest til et af de helt store webhuse, de har for travlt til at "låne" ideer fra andre og gør det som de er gode til udvikling.

Hvis du vælger en "privat" webmaster/programør så:

Lav et storyboard med de overordnede principper.

Hold detaljerne skjult indtil du finder ud af om webmasteren har de evner du eftersøger.

Vælg en webmaster/programør med en referanceliste du til kan ringe til og hvor du kan se det arbejde der er udført.

Find en hjemmeside der indeholder det som du kan tænke dig og spørg specifikt indtil det.

Håber det hjalp

Tilmeldt 2. Oct 10
Skrevet kl. 16:16

Hej "Glasmager",

Tak for de gode råd. Ærgeligt du fik stjålet et par af dine idéerSad

Jeg følger dit råd og går videre med i déen; løber de ud med idéen så har jeg i det mindste gjort et forsøg. Det er i øvrigt bedre at blive begravet sammen med mig.

Takker mange gange.

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 08:57

Hej ideman

Du kan ikke beskytte idéen i sig selv, men du kan forhindre, at fx. en leverandør (eksempelvis en udvikler) ikke stjæler idéen fra dig. I din skriftlige aftale sørger du for, at have en konkurrenceklausul, som kan "beskytte" dig i en periode, fx. 12 måneder. Derudover bør du i din aftale gøre det klart, at al ophavsret til det fremstillede er dit, og at din udvikler ikke har nogen form for rettigheder over det fremstillede.

Brug en advokat, hvis du ikke har forstand på at lave en sådan kontrakt selv.

Mvh. Aleksander 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)