Jeg er tømrersvend og arbejder i et lille firma. Men jeg kunne godt tænke mig at have mit eget, bare i weekenderne hvis det kunne lade sig gøre, uden det bliver alt for dyrt at starte.
Så jag vil høre om man er nød til at starte et aps selvskab eller om man kan gøre det på en billigere måde..
Det bliver nok til mere end weekenderne - hvis din Mester fyrer dig. Det tror jeg nemlig han gør.
Michael
Måske kunne han starte op uden at træde mester over tæerne.
Måske kunne han tage nogle af de kunder som mester alligevel ikke tager ind af forskellige årsager - og måske kunne han give en smule kommision til mester.
Måske kunne han arbejde i weekenderne i et geografisk område hvor mester ikke opererer.
Hvis Mester er med på den kan du måske slippe udenom de store investeringer, og måske låne værktøj, materiel og lign.
Hvis du har en rummelig bil og råder over værktøjet i forvejen burde en opstart ikke være forfærdelig dyr. Husk evt. at overveje forsikring hvis du kommer til at lave ulykker.
Ja problemet er jo bare, at når man vælger at starte selvstændig bivirksomhed i samme branche som man er ansat i, så tyder det jo for alle - og især en chef - på at man har tænkt sig at gøre det til sin fuldtids levevej på et tidspunkt. Hvis man var kontornusser og tømrer i weekenderne, ja så var det nok en lidt anden snak.
Så enten skal du tage chancen og køre det uden at din mester ved og med stor sandlynlighed for at blive fyret. Eller også skal du tage dig en snak med mester om, at du gerne vil starte selv, som ekstra i weekenderne for at tjene lidt ekstra penge og holde helt klare linier. Måske er du heldig og han bare siger yes yes. Men tanken for chefen om, at du måske "stjæler" arbejde fra ham, bruger hans værktøj, laver ting på arbejdet du skal bruge i weekenden osv. er nok større end du liiiige forventer. Lad os dog håbe han ser anderledes på sagen. Måske kunne han ligefrem finde på at sige, jamen hvis nu vi opsiger dig, så hyrer jeg dig som underleverandør istedet og så kan du også arbejde i weekenden. Han får en "medarb" der også arbejder i weekenden, han slipper for alle formaliteterne ved ansættelse, "har stadig sin gode medarbejder" og du er fra dag 1 kørende som selvstændig
Ja problemet er jo bare, at når man vælger at starte selvstændig bivirksomhed i samme branche som man er ansat i, så tyder det jo for alle - og især en chef - på at man har tænkt sig at gøre det til sin fuldtids levevej på et tidspunkt. Hvis man var kontornusser og tømrer i weekenderne, ja så var det nok en lidt anden snak.
Så enten skal du tage chancen og køre det uden at din mester ved og med stor sandlynlighed for at blive fyret. Eller også skal du tage dig en snak med mester om, at du gerne vil starte selv, som ekstra i weekenderne for at tjene lidt ekstra penge og holde helt klare linier. Måske er du heldig og han bare siger yes yes. Men tanken for chefen om, at du måske "stjæler" arbejde fra ham, bruger hans værktøj, laver ting på arbejdet du skal bruge i weekenden osv. er nok større end du liiiige forventer. Lad os dog håbe han ser anderledes på sagen. Måske kunne han ligefrem finde på at sige, jamen hvis nu vi opsiger dig, så hyrer jeg dig som underleverandør istedet og så kan du også arbejde i weekenden. Han får en "medarb" der også arbejder i weekenden, han slipper for alle formaliteterne ved ansættelse, "har stadig sin gode medarbejder" og du er fra dag 1 kørende som selvstændig
Ingen grund til APS til at starte med, men mindre du vil undgå at hæfte personligt for firmaet, det kommer du dog nok alligevel lidt til i starten, da kreditter ikke gives uden sikkerhed alligevel.
Personligt eget virksomhed er nok til at starte med, så kan du altid oprette et APS senere, hvis firmaet vokser.
Tømrermester i weekenden er jo også en god start, og kan være din nuværende mester også kan se fordele i det, i form at indtagning af arbejde der kun kan udføres i weekenderne, også ansætte dig som underentreprenør til at udføre arbejdet.