Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler om gulpladebiler???

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 18. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu har jeg simpelthen brug for lidt hjælp her.

Jeg er i færd med at starte enkeltmandsvirksomhed op og vil i den forbindelse skifte min privatbil ud med en gulpladebil - den skal så også kunne bruges til privatkørsel - hvordan er reglerne på området?

Kan den køre momsfri og hvad med reperationer og sådan, kan jeg køre det over firmaet?

Håber der er nogen, som kan hjælpe mig.

På forhånd tak

Mvh.

René

Tilmeldt 29. Jun 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 17:37
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:33
Dato: 09-01-2007 17:36:48 Forfatter: jannie
Se her:

Det er faktisk en publikation som jeg har været medforfatter til via mit gamle firma, så ja den kan kun anbefales. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Horsens
Tilmeldt 18. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 11:34
Det er en rigtig god publikation.

Nu har jeg så arbejdet lidt videre på det med en firmabil, og er kommet frem til at leasing måske er sagen, men... bilen skal både benyttes til privat og erhverv... hvordan dælen skruer jeg det sammen? Og kan det overhovedet skrues sammen?

Mvh.

René

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:53
Inspirerende læsning.

Min situation er, at familien har én personvogn og firmaet har én gulpladebil, som kun bruges til erhverv.

Privatbilen bruges naturligvis også af og til til erhverv, når det lige passer bedst på den måde.

Vil jeg have en fordel i at bevilge mig selv "fri bil", når privatbilen engang skal skiftes ud?

Kan jeg da trække udgifter til bilen fra i firmaet og blot blive beskattet af 160.000 kr.?

Må min kone så køre til og fra arbejde i privatbilen - og til købmanden og frisøren?

mvh Hans

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:13
Dato: 10-01-2007 12:53:12 Forfatter: Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation
Inspirerende læsning.

Min situation er, at familien har én personvogn og firmaet har én gulpladebil, som kun bruges til erhverv.

Privatbilen bruges naturligvis også af og til til erhverv, når det lige passer bedst på den måde.

Vil jeg have en fordel i at bevilge mig selv ''fri bil'', når privatbilen engang skal skiftes ud?

Kan jeg da trække udgifter til bilen fra i firmaet og blot blive beskattet af 160.000 kr.?

Må min kone så køre til og fra arbejde i privatbilen - og til købmanden og frisøren?

mvh Hans

Ja og nej.

Ja fordi du kan gøre det hvis du anvender virksomhedsordningen eller driver din virksomhed i selskabsform. Prisen for lave en "fri bil løsning" er at du naturligvis ikke vil kunne beregne skattefri godtgørelse for erhvervsmæssig kørsel i privatbilen i og med at det nu er blevet en firmabil.

Nej fordi du nok ikke har lyst til at blive beskattet af 160.000 kr. årligt medmindre vi taler om en bil med en nyvognspris på 640.000 kr. De 160.000 kr. er minimimsgrundlaget for beskatning af værdi af fri bil. Værdien udgør 25% heraf. Men køber du eks. en bil til 300.000 kr. er det grundlaget og værdien udgør så 75.000 kr. årligt.

Om det er en fordel afhænger af hvor meget I kører privat i privatbilen. Herudover er det normalt ikke en fordel at lade sig beskatte af værdi af fri bil hvis vi taler om en bil som anskaffes for under 160.000 kr. Enten som ny eller som brugt bil < 3 år hvor det er anskaffelsessummen der er beregningsgrundlaget.     

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:18
Vedr. leasing:

Du kan vælge at lease/købe bilen og have den som fri bil, så kan du se på mit sidste svar. Her tager man så  udgangspunkt i bilens nyvognspris som havde du købt den.

Alternativt afholder du leasingudgiften selv og beregner skattefri godtgørelse som fradrag eller også tager du en forholdsmæssig andel af leasingudgiften og fratrækker.

Tilmeldt 29. Jun 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 13:33
Se her, jeg har lignende overvejelser:

Jeg vil sige, at hvis du ikke rammes af 60 dages reglen, kører mange kilometer men helst ikke over 20000 km årligt, og ikke har en meget dyr bil, så vil jeg være ret sikker på at det bedste er at have bilen privat og udbetale kørselsgodtgørelse når du kører erhverv i den.

Årsagen er dels at kørselsgodtgørelse op til 20000 km er til høj sats som jo udbetales skattefrit fra virksomheden, dels er beskatning af fri bil en "træls" størrelse fordi du formentligt rammes med topskat.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:43
Jeg er helt enig. Et yderligere argument er at du bliver avancebeskattet ved salg af en bile med fortjeneste hvis du har den i virksomheden eller beregner forholdsmæssigt fradrag på de faktiske udgifter. Derimod bliver du ikke avancebeskattet når du får skattefri godtgørelser eller tager fradrag efter disse satser

Tilmeldt 6. Jul 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:48
Hej jeg har lige et yderst relevant spørgsmål til dette emne.

"Jeg vil sige, at hvis du ikke rammes af 60 dages reglen, kører mange kilometer men helst ikke over 20000 km årligt, og ikke har en meget dyr bil, så vil jeg være ret sikker på at det bedste er at have bilen privat og udbetale kørselsgodtgørelse når du kører erhverv i den."

Hvordan kan men undgå at blive ramt af / komme uden om 60 dages reglen.

Gælder f.eks. 60 dages reglen hvis jeg som konsulent med eget aps. kører ud til den samme kunde fra et kontor ude i byen??

Mvh

Lars Nerving

Projekt gennemførsel fra ide til drift

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)