jeg leger lidt med tanken om at tilbyde hjælp ved import og fortoldningsspørgmål.. sådan på konsulent bassis. Altså er der ikke tale om en transport eller speditionsvirksomhed.
Tanken er mod mindre betaling at undersøge og vejlede ved ovenstående spørgsmål(afgifter, varekoder, moms, den rette måde at gribe tingende an, osv.), for kommende nybegyndende importører og lign.
Er "man" villig til at betale et mindre honoar for en sådan ydelse - taget i betragtning at du sparer opkald til div mundigheder, speditører og lign. og kan fokuserer udelukkende på dine varer. Jeg har selvfølelig den fornødne baggrund for at kunne yde denne konsulent bistand professionelt.
Det er mit indtryk at mange kommende og igangværende importører "spilder" en masser tid på at undersøge og forhører hos diverse myndigheder og virksomheder, i stedet forat koncentrere sig om det det hele handler om varerne.
nu mener jeg ikke der er noget der er "gratis" men sikkert en god aftale for dig men ideen er nu også mere målrettet ikke etablerede importører, på idestadiet der derfor ikke har nogen aftale med speditører eller lign, måske har disse forskellige spørgsmål alt sammen vareafhængi!!
Jeg mener der er en stærk force at kende mere til "importforløbet" derved står man stærkere idet man skal indhente priser/tilbud på diverse ydelser.
men som sagt er dette ikke tiltænkt etablerede importører.. men mest de nye skud på stammen
Til Brian: du kan være helt sikker på at din speditør ikke arbejder gratis og efter at have set indtil flere af dine tidligere indlæg, undre det mig at du udtaler, at du får en service gartis og at der "ikke lægges noget på nogen steder" - men det er nok ikke ment så bogstavligt som det umiddelbart ser ud :-)
Til CCManager: medmindre du har tænkt dig at tilbyde, at lave selve fortoldningen og måske aktivt hjælpe til med en del af speditionsarbejdet, så tror jeg det bliver svært at sælge den vare du beskriver. Nybegyndere og nystartede iværksættere har jo (per definition fristes man til at sige) kun få midler (penge) til deres rådighed og de vil typisk ikke blive brugt på den form for rådgivning du beskriver. De finder deres informationer i den henseende, på nettet (Amino), start&vækst, iværksætterhusene, SKAT''s hjemmeside o.s.v.
Du kan måske starte med at stille dig gratis til rådighed i et begrænset omfang og er folk så interesserede, så kan du evt charge et mindre gebyr - denne har jeg selv benyttet flere gange om med positive resultater.
jamen du har helt ret, at man kan finde mange ting på nettet.. men det er jo netop hensigten at "spare" noget af den tid, meget afhænger vel nok også af prisen.
og her tænker jeg bestemt ikke på flere hundrede kroner.
Det er ikke utænkeligt at udfærdigelse af fortoldninger kunne være relevant, fx. er INTRASTAT også være en mulighed jeg arbejder med.
Men det er bestemt ikke umuligt at der kan blive tale om noget "goodwill" hjælp, for at etablere sig.
Derudover er mange nybegyndere på et niveua hvor de ikke engang er klar over at de skal registreres som importører????
Har selv tidligere importeret fra Taiwan.. og hold k... hvor bruger man meget tid (læs. spildtid) på at finde bare de mest basale info, derudover skal man jo finde producenter af de varer man vil importerer osv. så alt set i perspektiv ville jeg hellere end gerne have haft samme mulighed i sin tid
Og jeg lover dig prisen/gebyret vil på ingen på være afskrækkende, og hvis dette alligevel skulle være tilfældet med et sådan beløb, skal man nok ikke kaste sig ud som importør/selvstændig.
Dato: 08-01-2007 18:59:30 Forfatter: Brian Nielsen
Jeg ved selvfølgelig god at de tjener penge på mig, men derfor forventer jeg også hjælp til forskellige ting, som de ikke sender en faktura på.
Nu fremgår det så også mere tydeligt, at man ikke blot ringer til en speditør og får gratis oplysninger og håndtering af sine leveringer "gratis" eller "uden at der lægges noget oveni".
Jeg synes da ikke kommentaren var så mærkelig endda, især ikke da emnet gik på ''grønne'' iværksættere med behov for hjælp og rådgivning og det er du jo tydeligvis ikke med fast speditør tilknyttet, som tjener nok på dig til at de også tilbyder "gratis" service og rådgivning.
Til CCManager Har du evt set www.importguiden.dk - jeg opfatter din idé lidt i den retning og de/han tager sig jo også betalt for servicen - så det kan lade sig gøre og det potentielle marked er jo åbenlyst med de mange iværksætterlystne danskere, som du selv er inde på.
har lige væ ret inde og kigge på http://www.importguiden.dk og ja nogle fællesnævner er der da.. Jeg har dog ikke en "begrænsning" til Asien, men hjælper gerne med import "world wide" men en insprerende side så tak for tippet altid rart og se hvad de andre gør.
Undskyld jeg spørger, men hvad gør dig egetlig kompetent til at yde en professional konsulent bistand indenfor fortoldning / import? Jeg undre mig lidt specialt set i lyset af at du tilligere har givet direkte fejagtige oplysninger vedr. brugen af ramburser. En rambur i sig selv giver er absolut ingen form for sikkerhed, for at køber modtager den rigtige vare.
om de er direkte fejlagtige må stå for din egen udtalelse vedr. Remburs. Men jeg mener stadig der set i lyset af omkostningerne er en af de mest "sikre" betalingsformer, idet leverandøren skal bl.a med faktura som bilag skal dokumentere at det er de korrekte varer.
selvfølgelig kan der snydes, et alternativ er selvfølgelig at stå personligt ved siden af og pakke og sende selv!!
Så hvis du mener det er fejlagtigt - tja.. Men dette er jo et debat forum, så kom endelig med de vise sten, som vi sikkert mange det vil tage imod med kyshånd fra en ekspert???
om min baggrund så stammer den fra import, samt jobs inden for spedition og fortoldning.