Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra idé til virkelighed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Randers C
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

Jeg skriver egentligt på vegne af én af mine bekendte, som jeg har lovet at hjælpe det jeg nu kan.
Hendes udfordring består i, at hun har fået en rigtig god idé til et nyt produkt, som p.t. ikke findes tilsvarende på markedet, og hun vil nu gerne "have sat skibet i søen".

Hun forestiller sig egentligt ikke, at hun selv skal starte en produktion op, men hun vil derimod hellere sælge idéen/konceptet til en allerede etableret virksomhed, som så kan realisere tingene. Dét hun efterfølgende forestiller sig er, at hun kunne få en engangssum og/eller royalties.

Spørgsmålet er nu:
Hvordan kan hun sikre sig, at den/de virksomheder hun præsenterer sin idé for, ikke bare siger "tak skal du have" og starter en produktion op, uden at honorere hende for hendes idé? Hun har ikke kapital til at udtage patent på idéen...

Hvilke erfaringer og råd ligger I inde med?

Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 619
Fra  År Skrevet kl. 10:47

Der findes flere skabeloner på fortrolighedserklæringer på internettet.

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 10:48

Der findes nogle papirer begge parter skriver under på, så firmaet ikke bare stjæler ideen.

Kan ikke huske hvad den hedder - mener det hedder fortrolighedserklæring, men er ikke sikker på det.

Der kommer garanteret et svar om lidt, fra en der ved hvad det hedder.

Tobias.

Fra Valby
Tilmeldt 27. Jul 10
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 11:43

Jeg kender fortrolighedserklæring som "hemmelighedsaftale"

Tjek evt. dette link: http://www.startvaekst.dk/aftale_hemmelig_1

Men mange virksomheder er feje, og finder måde de kan gå uden om sådan en aftale.
Sørg for at få den skrevet ordenligt - få muligvis hjælp af en advokat. (: 

Fra København
Tilmeldt 24. Nov 06
Indlæg ialt: 235
Fra  www.catertrader.dk Skrevet kl. 12:12

Alternativt kan hun tage kontakt til et af de lokale erhvervscentre. Der findes nogle kompetente medarbejdere der. De kan ihvertfald rådgive hende om processen og det juridiske.

www.catertrader.dk - udstyr til cafe, grill, pizzaria, restaurant mv.

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Feb 10
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 12:20

Uden at du må hænge mig op på det, mener jeg, at det er utrolig svært, at få en ordenlig pris, for en idé før den er realiseret, og har bevist at den er en succes.
Det problem tror jeg meget hurtigt, at hun vil rende ind i, med mindre at hun har idéen til en evighedsmaskine, der ved hjælp af den rigtige kombination, af de rette kemikalier, kan lave spandevis af strøm, uden at forurene:)
Bare så hun ikke sætter næsen op efter milionerne, uden selv at have taget idéen en god del af vejen.

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 12:50

Jeg har tidligere arbejdet på et bureau hvor vi arbejdede tæt sammen med et firma der levede af at realisere egne og andres ideer. Et ret godt set up med nogle meget erfarne folk med rigtig gode kontatkter og så nogle business engells med masser af penge. (Hvis hun bruger 2 min på google kan hun helt sikkert finde en lign virksomhed i omegnen af hvor hun bor)

Men de erfarigner jeg gjorde var at:

Det dummeste hun overhovedet kan gøre er at have en attidude med dollartegn i øjnene, og mellem linjerne beskylde virksomheden for at ville stjæle hendes ide. Der er ingen der gider arbejde med den type menensker, heller ikke iværksættere eller produktudviklere.

Hvis hun så kommer til et møde skal hun have en forståelse for at virksomheden får konstant 100 løse ideer, så hun skal på en eller anden måde skille sig ud, det kunne være en prototype, eller præsentationsfilm, blueprint eller hvad det nu drejer sig om. Det er dyrt og tidskrævende, men hvis hun tror på ideen må hun selv til lommen sådan er det bare.

Så skal hun også vide at ideer og koncepter er sølv, men udførsel er guld, med andre ord er "værdien" af en ide stort set ikke noget før den er forfinet, produceret, kommunikeret, solgt osv Der er mange selvudnævnte idefolk der har en ide om at deres ide er så fed at den sælger sig selv, og de har ret til 99.99% af overskuddet, for det er jo dem der havde ideen, alt det andet "kan alle jo finde ud af" Den slags folk bliver også hurtigt bedt om at gå (med mindre selvfølgelig det er en CO2 neutral tidsmasikne, eller den før nævnte evighedsmaskine).

Helt konkret ville jeg tage kontakt til et af de lokale erhvervscentre / væksthuse, de ansatte der er bundet på hænder og fødder af klausuler og har ikke anden interese en skabe forretning for deres kunder, og det er gratis. De kan foretage en grovsorteting af ideen, og sørge for at der bliver lavet en NDA, så hun kan gå til en relevant samarbejdspartner, om der er så andre end hende der tror på ideen må hun jo selv sørge for.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)