Jeg har tidligere arbejdet på et bureau hvor vi arbejdede tæt sammen med et firma der levede af at realisere egne og andres ideer. Et ret godt set up med nogle meget erfarne folk med rigtig gode kontatkter og så nogle business engells med masser af penge. (Hvis hun bruger 2 min på google kan hun helt sikkert finde en lign virksomhed i omegnen af hvor hun bor)
Men de erfarigner jeg gjorde var at:
Det dummeste hun overhovedet kan gøre er at have en attidude med dollartegn i øjnene, og mellem linjerne beskylde virksomheden for at ville stjæle hendes ide. Der er ingen der gider arbejde med den type menensker, heller ikke iværksættere eller produktudviklere.
Hvis hun så kommer til et møde skal hun have en forståelse for at virksomheden får konstant 100 løse ideer, så hun skal på en eller anden måde skille sig ud, det kunne være en prototype, eller præsentationsfilm, blueprint eller hvad det nu drejer sig om. Det er dyrt og tidskrævende, men hvis hun tror på ideen må hun selv til lommen sådan er det bare.
Så skal hun også vide at ideer og koncepter er sølv, men udførsel er guld, med andre ord er "værdien" af en ide stort set ikke noget før den er forfinet, produceret, kommunikeret, solgt osv Der er mange selvudnævnte idefolk der har en ide om at deres ide er så fed at den sælger sig selv, og de har ret til 99.99% af overskuddet, for det er jo dem der havde ideen, alt det andet "kan alle jo finde ud af" Den slags folk bliver også hurtigt bedt om at gå (med mindre selvfølgelig det er en CO2 neutral tidsmasikne, eller den før nævnte evighedsmaskine).
Helt konkret ville jeg tage kontakt til et af de lokale erhvervscentre / væksthuse, de ansatte der er bundet på hænder og fødder af klausuler og har ikke anden interese en skabe forretning for deres kunder, og det er gratis. De kan foretage en grovsorteting af ideen, og sørge for at der bliver lavet en NDA, så hun kan gå til en relevant samarbejdspartner, om der er så andre end hende der tror på ideen må hun jo selv sørge for.