Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vareprøver som salgsværktøj?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer

Jeg overvejer at sælge et forholdsvist dyrt og ekslusivt produkt på nettet og er i gang med at udabejde marketing og salgs strategi. I den forbindelse overvejer en ganske utraditionel approach, som jeg meget gerne vil have nogle kommentarer til.

Der er tale om en luksus vare i prisklassen 1.200-2000 kr med en holdbarhed på omkring 10 år. Materiale, overflade og farve er meget vigtige og derfor er det nok ikke en vare folk umiddelbart vil købe over nettet, da et billede ikke giver nok information. Jeg overvejer derfor er give mine kunder mulighed for at bestille en lille prøve fra mit website før de køber. At have prøven mellem hænderne burde fjerne al tvivl om varens kvalitet og kunne måske friste mange til at punge ud da materialet er virkeligt lækkert.

Dæknings bidraget på produktet et rimeligt højt, så selv om prøverne langt fra et gratis at lave kan jeg nok godt leve med et enkelt salg per 100 prøver. Det store problem er at distribuere prøverne - lægger man porto til prøvens pris er sagen en helt anden. Jeg overvejer derfor om man mon kunne få folk til ligefrem at betale for en vareprøve? Det lyder måske åndsvagt, men der er tale om et "stort" køb hvor folk nok gerne vil eliminere usikkerhed og jeg vil naturligvis modregne betalingen for prøven (5-20 kr.) hvis kunden køber produktet. Denne model sikrer også at de kunder jeg bekoster en vareprøve på rent faktisk er interesserede, så hvis jeg kunne få det til at spille kunne jeg måske opnå et salg per 5-10 prøver, hvilket ville øge min profit med 5-10% per enhed.

Men det store spørgsmål er naturligvis om det er helt i hegnet at tro folk vil bestille en vareprøve hvis de ligefrem skal betale for den? Er der nogen der har erfaring med lignende strategier eller har set dem anvendt af andre?

VH Rasmus

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 19:54
Dato: 06-01-2007 18:37:30 Forfatter:Rasmus B
Hej Aminoer

Jeg overvejer at sælge et forholdsvist dyrt og ekslusivt produkt på nettet og er i gang med at udabejde marketing og salgs strategi. I den forbindelse overvejer en ganske utraditionel approach, som jeg meget gerne vil have nogle kommentarer til.

Der er tale om en luksus vare i prisklassen 1.200-2000 kr med en holdbarhed på omkring 10 år. Materiale, overflade og farve er meget vigtige og derfor er det nok ikke en vare folk umiddelbart vil købe over nettet, da et billede ikke giver nok information. Jeg overvejer derfor er give mine kunder mulighed for at bestille en lille prøve fra mit website før de køber. At have prøven mellem hænderne burde fjerne al tvivl om varens kvalitet og kunne måske friste mange til at punge ud da materialet er virkeligt lækkert.

Dæknings bidraget på produktet et rimeligt højt, så selv om prøverne langt fra et gratis at lave kan jeg nok godt leve med et enkelt salg per 100 prøver. Det store problem er at distribuere prøverne - lægger man porto til prøvens pris er sagen en helt anden. Jeg overvejer derfor om man mon kunne få folk til ligefrem at betale for en vareprøve? Det lyder måske åndsvagt, men der er tale om et ''stort'' køb hvor folk nok gerne vil eliminere usikkerhed og jeg vil naturligvis modregne betalingen for prøven (5-20 kr.) hvis kunden køber produktet. Denne model sikrer også at de kunder jeg bekoster en vareprøve på rent faktisk er interesserede, så hvis jeg kunne få det til at spille kunne jeg måske opnå et salg per 5-10 prøver, hvilket ville øge min profit med 5-10% per enhed.

Men det store spørgsmål er naturligvis om det er helt i hegnet at tro folk vil bestille en vareprøve hvis de ligefrem skal betale for den? Er der nogen der har erfaring med lignende strategier eller har set dem anvendt af andre?

VH Rasmus

Der er flere steder hvor man skal betale for en vareprøve, og jeg syntes personligt det er i orden, så længe det kun er porto, se f.eks. www.bodylab.dk

Tilmeldt 4. Jan 07
Skrevet kl. 20:16
Dato: 06-01-2007 19:53:53 Forfatter: magle

Der er flere steder hvor man skal betale for en vareprøve, og jeg syntes personligt det er i orden, så længe det kun er porto, se f.eks. www.bodylab.dk

Interessant. Den eneste forskel er at deres vareprøve kan bruges (drikkes), så man køber faktisk bare en lille pakke af det samme produkt før man brænder 5-600 kr af på en ordentlig bøtte. Den vareprøve jeg taler om har ingen brugsværdi som sådan - den kan kun bruges til at "vurdere" produktet og vil derefter nok blive smidt ud.

Mener du at det er en væsentlig forskel?

VH Rasmus 

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Skrevet kl. 20:20
Dato: 06-01-2007 20:15:31 Forfatter: Rasmus B
Dato: 06-01-2007 19:53:53 Forfatter: magle

Interessant. Den eneste forskel er at deres vareprøve kan bruges (drikkes), så man køber faktisk bare en lille pakke af det samme produkt før man brænder 5-600 kr af på en ordentlig bøtte. Den vareprøve jeg taler om har ingen brugsværdi som sådan - den kan kun bruges til at ''vurdere'' produktet og vil derefter nok blive smidt ud.

Mener du at det er en væsentlig forskel?

VH Rasmus 

Hvis den ikke kan bruges til noget som helst, er det nok tvivlsomt hvor mange som vil benytte sig af "prøven", da de som sagt har smidt 20 kr. direkte ud af vinduet hvis det ikke lever op til deres forventninger.
Men på den anden side er det jo også smart at man kan vudere ud fra 20 kr. om produktet er noget for en eller ej, men der tror jeg bare at mange mennesker vil købe selve produktet de har jo altid de 14 dages returret, hver mindre dit produkt er noget som bliver specielt fremstillet til dem.

det er lidt et dilemma, og jeg tror ikke jeg kan give dig et svar på hvad der ville være det helt rigtige, vi bliver nok nød til at have lidt flere aminoer, samt holdninger ind på banen.

Tilmeldt 4. Jan 07
Skrevet kl. 20:38
Jeg tror du har ret i at retur varer skal med i betragtningen, for folk der først bestiller en prøve er nok mindre tilbøgelige til at fortryde (de er mere seriøse og har et bedere beslutningsgrundlag). Jeg har overvejet om jeg kunne give kunden en voucher på 5% rabat sammen med vareprøven af samme årsag. Det ville måske virke en smule underligt i første omgang (hvorfor ikke bare give de 5% med det samme?), men kunne måske begrundes med at jeg i sidste ende sparer penge fordi jeg får færre varer retur på denne måde?

Jeg ser tre store fordele ved denne approach: 1) Jeg får færre varer retur, 2) det giver mere mening for kunden at bestille en prøve og 3) det er mere nærliggende at købe når man sidder med både en prøve og 5% rabat på hånden.

- og det er jo alt sammen meget godt, men jeg er stadig meget usikker på hvordan det mon ville blive modtaget?

VH Rasmus

Fra København
Tilmeldt 6. Sep 06
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 21:17
Kunne du ikke låne prøverne ud mod et depositum.

Eller give folk pengene tilbage hvis de handler hos dig, tag kr. 100,- for prøven og giv dem 100 i rabat hvis de handler.

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 21:38
Prøv at tage et kig på chanti.dk som forhandler smykker.
Her kan man bestille en vareprøve på f.eks guldsmykker, som så betales indtil
de returneres... Detaljerne er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror en gennemlæsning
af siden kan give yderligere oplysninger.

/PBL
Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Skrevet kl. 21:44
Dato: 06-01-2007 21:38:23 Forfatter: Per B. Lauridsen Prøv at tage et kig på chanti.dk som forhandler smykker.
Her kan man bestille en vareprøve på f.eks guldsmykker, som så betales indtil
de returneres... Detaljerne er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror en gennemlæsning
af siden kan give yderligere oplysninger.

/PBL

jeg ved godt hvordan det fungere,, jeg skal selv til at lave noget ligende.

Så behøver du ikke læse en masse derinde.

Det fungere på følgende måde:

Kunden bestiller det ønskede produkt, her hos chanti et par forlovelsesringe

Kunden betaler det fulde beløb, og chanti sender derefter en kasse ud med et sæt prøveringe, så folk kan se varen, folk modtager også en fingermål, så de kan skrive til ham, hvilke størrelser de ønsker ringene leveret i. derved undgår chanti de 14 dages returret ved forlovesringe. Da kunden har set varen først.

Kunden retuner så pakken med prøveringe og fingermåler, og modtager så ca. 4 uger efter de rigtige ringe UDEN fortrydelsesret.

Derved undgår han at skulle have en masse ringe i alle størrelser liggende på lager.

Dette kunne nok godt også ovreføres til dit projekt Rasmus

Tilmeldt 4. Jan 07
Skrevet kl. 21:45
Ideen med at låne en "demo-model" ud mod en eller anden form for sikkerhed er ret interessant. En smule kompliceret, men interessant. Det havde jeg ikke tænkt på :-)

Jeg vil prøve at kigge på chanti.dk 

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 22:27
Tror det ville være en fin løsning, hvis du lod folk betale et mindre beløb for prøven - og samtidig gav dem samme det samme beløb i rabat, når de bestiller "the real thing". Syntes ikke du skal give %-rabat, da næsten alle så ville bestille en prøve, selvom de har besluttet sig for at vælge dit produkt, bare for at få rabatten.

Nu kender jeg jo ikke så meget til dit produkt, men syntes skal prøve at tage lidt for det. Sender du det ud helt gratis, vil du ryge på sider med gratis ting, hvor folk bare bestiller fordi det er gratis, hvilket vel ikke er hensenet. Hæld og lykke med projektet. Husk at du lærer langt mest ved dine egne erfaringer ;-)

// Jesper Skov

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)