Hej Aminoer Jeg overvejer at sælge et forholdsvist dyrt og ekslusivt produkt på nettet og er i gang med at udabejde marketing og salgs strategi. I den forbindelse overvejer en ganske utraditionel approach, som jeg meget gerne vil have nogle kommentarer til. Der er tale om en luksus vare i prisklassen 1.200-2000 kr med en holdbarhed på omkring 10 år. Materiale, overflade og farve er meget vigtige og derfor er det nok ikke en vare folk umiddelbart vil købe over nettet, da et billede ikke giver nok information. Jeg overvejer derfor er give mine kunder mulighed for at bestille en lille prøve fra mit website før de køber. At have prøven mellem hænderne burde fjerne al tvivl om varens kvalitet og kunne måske friste mange til at punge ud da materialet er virkeligt lækkert. Dæknings bidraget på produktet et rimeligt højt, så selv om prøverne langt fra et gratis at lave kan jeg nok godt leve med et enkelt salg per 100 prøver. Det store problem er at distribuere prøverne - lægger man porto til prøvens pris er sagen en helt anden. Jeg overvejer derfor om man mon kunne få folk til ligefrem at betale for en vareprøve? Det lyder måske åndsvagt, men der er tale om et "stort" køb hvor folk nok gerne vil eliminere usikkerhed og jeg vil naturligvis modregne betalingen for prøven (5-20 kr.) hvis kunden køber produktet. Denne model sikrer også at de kunder jeg bekoster en vareprøve på rent faktisk er interesserede, så hvis jeg kunne få det til at spille kunne jeg måske opnå et salg per 5-10 prøver, hvilket ville øge min profit med 5-10% per enhed. Men det store spørgsmål er naturligvis om det er helt i hegnet at tro folk vil bestille en vareprøve hvis de ligefrem skal betale for den? Er der nogen der har erfaring med lignende strategier eller har set dem anvendt af andre? VH Rasmus |
Dato: 06-01-2007 18:37:30 Forfatter:Rasmus BHej AminoerJeg overvejer at sælge et forholdsvist dyrt og ekslusivt produkt på nettet og er i gang med at udabejde marketing og salgs strategi. I den forbindelse overvejer en ganske utraditionel approach, som jeg meget gerne vil have nogle kommentarer til.Der er tale om en luksus vare i prisklassen 1.200-2000 kr med en holdbarhed på omkring 10 år. Materiale, overflade og farve er meget vigtige og derfor er det nok ikke en vare folk umiddelbart vil købe over nettet, da et billede ikke giver nok information. Jeg overvejer derfor er give mine kunder mulighed for at bestille en lille prøve fra mit website før de køber. At have prøven mellem hænderne burde fjerne al tvivl om varens kvalitet og kunne måske friste mange til at punge ud da materialet er virkeligt lækkert.Dæknings bidraget på produktet et rimeligt højt, så selv om prøverne langt fra et gratis at lave kan jeg nok godt leve med et enkelt salg per 100 prøver. Det store problem er at distribuere prøverne - lægger man porto til prøvens pris er sagen en helt anden. Jeg overvejer derfor om man mon kunne få folk til ligefrem at betale for en vareprøve? Det lyder måske åndsvagt, men der er tale om et ''stort'' køb hvor folk nok gerne vil eliminere usikkerhed og jeg vil naturligvis modregne betalingen for prøven (5-20 kr.) hvis kunden køber produktet. Denne model sikrer også at de kunder jeg bekoster en vareprøve på rent faktisk er interesserede, så hvis jeg kunne få det til at spille kunne jeg måske opnå et salg per 5-10 prøver, hvilket ville øge min profit med 5-10% per enhed.Men det store spørgsmål er naturligvis om det er helt i hegnet at tro folk vil bestille en vareprøve hvis de ligefrem skal betale for den? Er der nogen der har erfaring med lignende strategier eller har set dem anvendt af andre?VH RasmusDer er flere steder hvor man skal betale for en vareprøve, og jeg syntes personligt det er i orden, så længe det kun er porto, se f.eks. www.bodylab.dk