Jeg startede for et par uger siden min første affiliate-side, hvor jeg sammenligner priser på iPod touch og på forsiden bringer nyheder og artikler om iPod touch. I løbet af de få uger jeg har været igang, synes jeg at jeg har lært en del, og jeg har bl.a. identificeret et problem med at afvisningsprocenten på min forside er forholdsvis høj. Det er jo egentlig ikke besynderligt taget i betragtning af jeg trækker folk ind fra søgemaskinerne der leder efter PRISER på en iPod touch og de bliver ført ind på en side med NYHEDER om iPod touch.
Og nu kommer mit problem så. Jeg er kommet frem til to løsningsforslag, som er følgende:
Lave nogen fangende bokse på min nyheds-forside, med en god tekst og call to action-knap, der linker ind på mine undersider med priser på hhv. den gamle ipod touch, og priser på den nye iPod touch, for på den måde fange flere af de besøgende der ellers ville have overset menupunkterne.
Den anden løsning, som jeg egentlig helst vil benytte, er at bytte om på siderne, således at min prissammenlignings-side bliver forsiden, og nyheds-siden kunne blive en underside. Problemet er så, hvorvidt det ville påvirke min placering i søgemaskinerne. Nyheds-siden har jo af gode grunde en del mere tekst og keywords end min pris sammenlignings-side, og jeg er derfor bange for at denne løsning ville slå de gode placeringer jeg har opnået på flere keywords ihjel.
Det skal siges at min linkbuilding indtil videre, primært består af links mod http://ipodtouch.dk, med ankertekster i stil med iPod touch eller iPod touch pris.
Så jeg spørg nu jer om hjælp: Hvilket af de to løsningsforslag ville være det mest fordelagtige og hvorfor? Hvis i har andre kvalificerede ting at sige om mit problem, skal i selvfølgelig være velkomne til at skyde løs :-)
Hvis der bliver søgt på f.eks. "iPod Touch prissammenligning", så burde man da sådan set lande på din prissammenlignings(under)side. Det handler vel egentlig bare om at sørge for at dine prissammenligninger ranker på de søgninger, hvor folk leder efter... prissammenligning. Mens din forside bør ranke på søgninger som "iPod Touch nyheder", eller hvad der nu eller kunne være relevant og attraktivt.
Hvis der bliver søgt på f.eks. "iPod Touch prissammenligning", så burde man da sådan set lande på din prissammenlignings(under)side. Det handler vel egentlig bare om at sørge for at dine prissammenligninger ranker på de søgninger, hvor folk leder efter... prissammenligning. Mens din forside bør ranke på søgninger som "iPod Touch nyheder", eller hvad der nu eller kunne være relevant og attraktivt.
Problemet er bare at prissammenlignings-siderne ikke har så meget indhold, da det jo bare er prissammenlignings-sider, og jeg forestiller mig at de derfor at det ville være sværere at få dem til at ranke i søgemaskinerne.
Vi har sørget for tekst på prissammenligningen ved at have anmeldelse, specifikationer og priser på samme underside, se eksempel her: HTC Wildfire anmeldelse
Hvis du er meget aktiv på diverse fora, vil du automatisk have en høj afvisningsprocent. Du skal kigge på afvisningsprocenten fra dem som kommer fra søgemaskinerne.
Hvis du er meget aktiv på diverse fora, vil du automatisk have en høj afvisningsprocent. Du skal kigge på afvisningsprocenten fra dem som kommer fra søgemaskinerne.
Med venlig hilsen Casper Schneidereit
Jeg har nu kigget på afvisningsprocenten fra de besøgende der kommer fra søgemaskinerne, og selvom det var ca. lig den samlede afvisningsprocent, opdagede jeg nu noget meget interessant alligevel. Jeg opdagede at jeg får temmelig mange besøgende ind på fuldstændigt ligegyldige søgninger, der bare har en eller anden relation til iPod touch. Da mit site jo udelukkende består af prisammenligninger og nogle halv-dårlige nyheder, har det jo trukket en del op i afvisningsprocenten.
Jeg vil dog stadig gerne høre fra folk, der kan svare på om bare som sådan ville kunne ændre min forside til at vise en prissammenligning, og rykke nyhederne ned til at være en undermenu, uden at slå mine søge-placeringer ihjel :-)
Vi har sørget for tekst på prissammenligningen ved at have anmeldelse, specifikationer og priser på samme underside, se eksempel her: HTC Wildfire anmeldelse
Det ligner en rigtig god idé, det kunne være at jeg skulle gøre noget i samme dur :-)