Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Timepris - feedback.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Ringsted
Tilmeldt 2. Jun 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg ønsker noget feedback i forbindelse med opstart af freelance virksomhed.

Jeg har d.d. udsendt et tilbud til min nuværende arbejdsgiver. I stedet for en fast stilling, ønsker jeg freelance og via et rimeligt solidt netværk har jeg valgt at springe ud i det. Eftersom jeg er glad for mit nuværende job, hvor jeg arbejder som IT-konsulent, har jeg forelagt det for min chef som syntes det var en rigtig god idé, og det bliver nu taget op i den øvrige ledelse. Eneste krav var at jeg kunne levere en timepris, som jeg i dag har leveret.

Eftersom jeg vil være attraktiv på markedet, og komme videre ud via min chefs netværk - har jeg valgt en undervisningspris a' kr. 495,- + moms pr. time, samt en "standby"-pris a' kr. 395,- + moms, hvor jeg vil være til rådighed på mit nuværende kontor. Ideen er at jeg skal varetage undervisning af alt fra 70 offentlige ansatte, og til +4-5-600 ansatte afhængige hvordan det går.

Spørgsmål:

Synes I at timeprisen er ok? Giv gerne noget feedback.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:26

Pas på

Jeg mener at havde hørt historier om folk der har gjort det der før og blevet snuppet af skat. Hvis hovedparten af dine timer vil være hos den arbejdsgiver du har idag, mener jeg ikke Skat vil godkende dig som værende selvstændig. Jeg vil i hvert fald lige forhøre mig ved skat inden start.

Derud over er der vel kun at sige, vis du selv er tilfreds med timeprisen og dem der skal betale er tilfreds - så er det jo nok den rigtigt pris

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:29

Hej

Du bør tage udgangspunkt i din nuværende månedsløn og herfra beregne din timepris.

Det er dog normal kutyme indenfor konsulentvirksomhed, at timepriserne ligger noget højere end for lønmodtagere, idet der skal tages hensyn til alle former for driftsomkostninger samt ikke mindst feriepenge og andre sociale bidrag og personalegoder.

Derfor vil din timepris meget hurtigt skulle være det dobbelte af, hvad timeprisen er for lønmodtagere.

Umiddelbart synes jeg kr. 500,00/time er i underkanten af normalen for konsulenter indenfor IT-området.

Hilsen

Tonny

Fra Ringsted
Tilmeldt 2. Jun 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:36

Okay, tak for feedback.

Har studeret det en del, beregnet osv. - og umiddelbart synes jeg selv at lønnen er ok.

Dog har jeg aldrig hørt den med at SKAT skal godkende mig, det er helt sikkert noget jeg vil tjekke op på.

Lønnen kan i øvrigt altid forhandles, hvis og såfremt jeg får succes med mine bedrifter.

Havde selv overvejet 500 +. Dog vil jeg hellere have et "ja", end et "nej". Derfor den lidt lavere pris.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:06

Thomas:

Pas på

Jeg mener at havde hørt historier om folk der har gjort det der før og blevet snuppet af skat. Hvis hovedparten af dine timer vil være hos den arbejdsgiver du har idag, mener jeg ikke Skat vil godkende dig som værende selvstændig. Jeg vil i hvert fald lige forhøre mig ved skat inden start.

Derud over er der vel kun at sige, vis du selv er tilfreds med timeprisen og dem der skal betale er tilfreds - så er det jo nok den rigtigt pris

Hej Thomas

Du har en god pointe her, idet der især ved skifte fra lønmodtager til selvstændig freelancer for samme arbejdsgiver/ordregiver kan blive statueret et skjult lønmodtagerforhold.

Det afgørende for trådstarter er følgelig at skaffe andre kunder ligesom han skal kunne dokumentere, at han opfylder kriterierne for selvstændig virksomhed, herunder udføre sin virksomhed for egen regning og risiko, tilrettelægger selv arbejdet og arbejdstiden m.v..

Derfor bør timeprisen også afspejle dette forhold.

Jeg vil dog i den givne situation ikke spørge SKAT, da de oftest vil afvise forholdet som selvstændig virksomhed, men igen man skal starte et sted. Der bør i realiteten heller ikke gå lang tid, før der er nye kunder, hvilket også er et af kriterierne for selvstændig virksomhed, nemlig markedsføringsdelen overfor nye kunder.

Hilsen

Tonny

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)