Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Øl import og dansk pantsystem

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Brøndby Strand
Tilmeldt 8. Dec 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Overvejer at starte øl import fra et belgisk bryggeri, der ifølge mine og andres smagsløg, laver ufattelig god øl. Da det er et lille bryggeri er der pt. ingen andre der har importen til Danmark endnu. Har allerede aftale med bryggeriet.

Men hvordan forholder det sig med panten på flasken? Har haft kontakt med dansk retursystemsystem, og de siger at jeg skal betale 57 øre for at være tilmeldt en ordning, og derudover 80 øre per flaske (+ moms) og så vil flaskerne være engangsemballage, dvs de bliver højst sandsynligt smadret, måske genbrugt som glas, eller destrueret..

Mit problem er at Dansk pantsystem kræver at jeg påsætter a-pant mærke på alle flasker, men jeg skal samtidigt betale pant for flasken i Belgien (ca. 75 øre).

Er der nogen her der kan fortælle mig:

1) Kan det være lovligt for DK i den grad at forhindre eller ihvertfald vanskeliggøre import ved at forlange at jeg skal have fat i hver eneste flaske for pant-a mærke påsætning? (Jeg skal også betale øl afgift mm, så hvorfor ikke bare lægge en skat på import af fremmede flasker og lade det være med at forlange særskilt mærkning?).

2) Med den Belgiske pant, betaler jeg jo pant 2,5 gang (incl. gebyr til pantsystemet). I dette tilfælde er der tale om special øl, med en udsalgspris på 25 - 35 kr pr flaske, men hvis jeg ville importere pilsner øl f.eks., så ville der jo reelt være lukket for alt konkurrence. Kan dette være lovligt, og er der evt, mulighed for en sag for konkurrencestyrelsen eller en retsag på EU niveau? Se evt. http://www.konkurrencestyrelsen.dk/index.php?id=22239 hvor konkurrencestyrelsen allerede kritiserer det nuværende system (der forøvrigt lige er blevet forlænget, så det udløb ikke i 2008!

3) Er der nogen der evt kan hjælpe med at fortolke paragraf 14 i bekendtgørelsen af pantsystemet, hvor jeg ved import af under 1000 flasker kan slippe for noget af besværet, men kan jeg også slippe for a-pantningen? Link til bekendtgørelsenfra Dansk retursystems hjemmeside: http://www.dansk-retursystem.dk/content/dk/pantsystemet/pantbelagte_drikkevarer

4) Er der nogen der allerede har startet lignende import, så må de meget gerne kontakte mig, for evt. sparring og erfaringsudveksling. Bortset fra en hensigtserklæring overfor bryggeriet er jeg stadig i den spæde start med afklaring af regler mm., men alle erfaringer fra allerede importører er velkomne. (Hvis der ikke findes en løsning på pant problemet, kan det være jeg hellere lader være med at importere, og dermed kan aftalen evt. gå til en anden importør der allerede håndterer panten i DK)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12857
Skrevet kl. 12:17

Kim Weiss-Poulsen:

1) Kan det være lovligt for DK i den grad at forhindre eller ihvertfald vanskeliggøre import ved at forlange at jeg skal have fat i hver eneste flaske for pant-a mærke påsætning? (Jeg skal også betale øl afgift mm, så hvorfor ikke bare lægge en skat på import af fremmede flasker og lade det være med at forlange særskilt mærkning?).

Undskyld men du glemmer jo lige at alle andre importører har helt samme vilkård som dig når de importere øl til DK. Pant i DK bruges jo som et insitament til at forbrugeren tilbagelevere flaskerne og får penge retur, dermed forhindre man jo at flaskerne havner i naturen. 

Kim Weiss-Poulsen:
) Med den Belgiske pant, betaler jeg jo pant 2,5 gang (incl. gebyr til pantsystemet). I dette tilfælde er der tale om special øl, med en udsalgspris på 25 - 35 kr pr flaske, men hvis jeg ville importere pilsner øl f.eks., så ville der jo reelt være lukket for alt konkurrence. Kan dette være lovligt, og er der evt, mulighed for en sag for konkurrencestyrelsen eller en retsag på EU niveau? Se evt. http://www.konkurrencestyrelsen.dk/index.php?id=22239 hvor konkurrencestyrelsen allerede kritiserer det nuværende system (der forøvrigt lige er blevet forlænget, så det udløb ikke i 2008

Sikke da noget sluder du skriver mht. konkurence for der er jo ingen der forhindre dig i at starte importen ... jeg forstår slet ikke hvordan nogle få kroner kan ødelægge det hele hvis du forbventer at få 25-35 kr. pr. flakse. 

Mvh

Ravn

Fra Brøndby Strand
Tilmeldt 8. Dec 08
Skrevet kl. 14:03

Du glemmer vist at de 25 - 35 kr er udsalgsprisen:

Denne består af: engrospris hos forhandler, øl afgift (alkoholafgift til staten), transport til DK fra Belgien, min fortjeneste (løn og udgifter), fortjeneste hos forhandler, pant samt moms af hele balladen. Blot en krone mere i min udsalgspris vil give en forskel på 2 - 5 kr. på udsalgsprisen, pr. flaske

Hvis man som Carlsberg har mulighed for at bestille øl i en tankvogn, og selv etikettere og tappe flaskerne, som de gør med f.eks. Leffe, så kommer de ud over det problem, men som lille ølimportør er det noget ganske andet.

Iøvrigt mener jeg at jeg stiller nogle ganske relevante og saglige spørgsmål, og har derfor ikke brug for at få at vide at problemet ikke betyder noget. Det gør det hvis jeg skal ind og have fat i hver eneste flaske

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12857
Skrevet kl. 14:19

Undskyld men vi andre er da også fra tid til anden udsat for at vores ideer ikke er økonomisk rentable men sådan er livet nu en gang. Men du kan altså ikke klage til konkurencestyrelsen over at du ikke kan få økonomi i det projekt.

Få da bryggeriet til at sætte pant mærkerne på når de alligevel håndtere flaskerne. Udover det giver det jo heller ikke nogen mening at du skal betale belgisk pant når det er flasker til eksport og ikke kommer retur.

Mvh

Ravn

Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 506
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 14:28

Hej Kim,

Nu er jeg selv lidt indenfor øl fagt (Har et lille mikrobryggeri i Danmark) så forstår udemærket godt hvordan du har det. Det ermeget indenfor den verden du er på vej ind i der virker vildt underligt. Nu ved jeg ikke hvor mange øl du kommer til at importere, men hvis du er nede i de omkring 1000 stk. om du skriver, så vil det letteste for dig nok klart være at påsætte det pantmærke fra Dansk Retur System.

Hvis du har planer om at importen skal være større, så vil det nok helt klart bedst kunne betalt sig, hvis du får bryggeriet til at lave en specielt etikette med din stregkode på og pantmærke påtrykt (Så slipper du også for belgisk pant). Det åbner så op for andre sjove ting, som fx. at du hver måned skal indberette, hvilke øl og til hvem du har solgt dem, de tal bliver indberettet til Bryggeriforeningen hvilket for omkring 70 % vedkommende er Carlsberg. Ja hvor mærkeligt det så end lyder, så skal du indberette meget præcise salgstal til den største spiller på markedet. Det er der vist ikke mange andre brancher der skal.

Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 506
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 14:41

Hej igen,

Kom lige til at tænke på en lille kampagne et andre mikrobryggeri lavede på et tidspunkt - Du kan læse lidt om Dansk Retursystem her http://www.troldhedemikro.dk/?sID=25

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:40

Det korte svar er ja; Dansk Retursystem kan godt kræve, at du påsætter pantmærker på alle flaskerne, og det gør de så.

Teoretisk kan du måske ansøge de belgiske myndigheder om at få refunderet den belgiske pant for de flasker, som du kan dokumentere, at du fragter ud af Belgien. Spørgsmålet er selvfølgelig, om det er besværet værd.

Det danske returpantsystem baserer sig officielt på en grundtanke om, flasker skal genbruges og for engangsemballages vedkommende, at det ikke må efterlades i naturen.

Det er jo et udmærket formål. Problemet er bare, at det kun er den halve sandhed. Der eksisterer jo ikke noget retursystem og pantkrav for vin- eller spiritusflasker, hvilket ikke giver umiddelbar mening, da der også omsættes temmeligt mange af disse. Der ligger altså en grundantagelse om, at folk, der drikker øl (og her det ligegyldigt om der er tale om en discount pilsner eller en flaske amerikansk mikrobryg til 100 kr. flasken), slet ikke kan lade være med at smide flasken i naturen, med mindre de kan få 1 kr. retur ved at stå i kø til en flaskeautomat efter at have tømt flasken. Folk der køber 6 fl. Chilensk Merlot til 120 kr. kan af en eller anden grund godt forventes at smide de tomme flasker i en glascontainer........

Hovedårsagen til, at retursystemet er udformet som det er, er, at det sådan set er den danske bryggeribranches giganter, der selv har været stærkt medvirkende til at lave reglerne. Det betyder naturligvis, at de er lavet på en sådan måde, at systemet passer fint til et danske bryggeri af en vis størrelse, der benytter danske returflasker.

Alle andre, herunder både mikrobryggerier, der laver væsentligt mindre mængder og ikke benytter danske returflasker samt importører af udenlandsk øl, pålægges en uforholdsmæssigt stor administrativ og også økonomisk byrde. Systemet er kort og godt udformet, så det skal virke afskrækkende i forhold til nye aktører på det danske marked. Og ved at pakke det ind i argumenter om at tage vare på miljøet har man således lavet en lovgivning, der skal beskytte danske virksomheders hjemmemarked lidt på samme måde som hvis man havde lavet en toldmur.

Urimeligt og uretfærdigt? Ja, men vanskeligt at gøre noget ved.

Hvis du vil vide mere om de rent praktiske ting, så prøv at kontakte en af de mange små importører af udenlandske øl i Danmark.

Fra Brøndby Strand
Tilmeldt 8. Dec 08
Skrevet kl. 09:32

Mange tak for input. Har efterfølgende taget kontakt til konkurrencestyrelsen, der nu vil kontakte miljøstyrelsen for et svar, for at afklare om der evt. er en sag. Input fra dette forum vidner da absolut om at noget er helt galt med det system.

Jeg går så sandelig også ind for genanvendelse i så høj grad som muligt, men som allerede påpeget, er reglerne åbenbart ikke om miljø, men derimod om at Carlsberg og andre af de helt store kan fastholde et marked, og at arbejdsbyden og omkostningerne er skruet sammen for at ramme de mindre. Jeg håber at konkurrencestyrelsen tager sagen, og vil holde jer underrettet i den grad jeg kan tillade mig det mens sagen kører. Alternativt, så ser det fra min stol ud til at dette begrænser varens fri bevægelighed, og så er det vel en sag på EU niveau?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)