Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk holding, svenskt selskab...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,

Går i overvejelser om at starte en virksomhed i Sverige. Jeg har et holdingselskab i DK, hvori der er penge som kunne bruges som aktiekapital ved opstart af et dansk selskab. Mit spørgsmål er, om jeg kan lave et svenskt selskab af samme penge og på samme måde, uden jeg behøver at tage dem ud og dermed indskyde beskattede penge. Er denne "relation" over grænsen overhovedet mulig?

I så fald: Og hvad med overskud i det svenske selskab. Er det efterfølgende muligt at føre op i det danske holdingselskab? Er der nogen fordele ved at gøre således, eller kan det være at skyde over målet?

På forhånd tak.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:57
Bor du selv i Danmark eller i Sverige ?

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 1. Sep 05
Skrevet kl. 12:13
Hej Bent,

Jeg bor i Sverige.

Jeg har lige læst mit oprindelige indlæg igen, og med "skyde over målet" mener jeg, om hvorvidt man kommer ud i noget dobbeltbeskatning eller andet gøgl, som gør at eventuelle fordele bliver ædt op...

På forhånd tak.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 12:28
Du skal klart stifte svenske selskaber hvis du regner med at tjene penge. Sagen er nemlig den at der ikke er nogen fraflytterbeskatning i Sverige og den dag du måtte flytte til Danmark vil du få tildelt indgangsværdier på dine aktier, svarende til handelsværdien på indflytningstidspunktet.  Dog er der noget med en binding med hensyn til fraflytning fra Sverige (mener at have hørt noget om 10 år) men det vil til enhver tid være en god løsning hvis man ad denne vej kan gøre en del af sine aktier skattefri senere. Nu skriver du ikke hvor lang tid du har boet i Sverige men faktisk skal du jo fraflytterbeskattes vedr. dit danske selskab. Det skulle være sket i forbindelse med din fraflytning. Evt. med henstand på skatten.

Uanset om dit holdingselskab er dansk eller svensk kan du føre overskuddet op uden beskatning.

Tilmeldt 1. Sep 05
Skrevet kl. 12:38
Mit holdningselskab og tidligere driftselskab kom til efter jeg var flyttet til Sverige, men det kan selvfølgelig være, at jeg stadig lige skulle undersøge fraflytningsbeskatningen nærmere? Jeg husker dog ikke det som noget, der har været nævnt hverken fra revisor, advokats eller skat''s side - jeg er dog ikke sikker, og i så fald burde det været taget hånd om.

Jeg har læst lidt om hvordan selskaber stiftes her i sverige, og det skulle ikke være den helt store opgave - isoleret set. Spørgsmålet er dog, hvordan jeg får overført aktiekapitalen fra det danske holding til det svenske selskab i en "officiel" transaktion, der vil skabe den nævnte samhørighed imellem selskaberne? Der er vel ekstraordinære dokumenter, der skal udarbejdes i denne sammenhæng?

På forhånd tak.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:16
Hvis selskaberne først er stiftet efter du er flyttet til Sverige er der naturligvis ingen dansk fraflytterbeskatning. Ud fra det spinkle grundlag du har oplyst her vil jeg mene at du bør sørge for at det danske holdingselskab bliver undergivet svensk beskatning og ikke dansk i og med at selskabet har ledelsens sæde i Sverige. Når det er på plads er selskabet skattemæssigt at betragte som et svensk selskab og du er derved inde i de fordelagtige regler jeg omtalte tidligere.

Den transaktion du omtaler er ikke andet end at du lader dit holdingselskab stifte et selskab - eksempelvis svensk. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)