3. Der er så mange. Leaseweb har jeg haft gode erfaringer med. :)
4. Jeg tror næppe det gør noget forskel med hensyn til SEO, om man er fra DK eller ej. Såvidt jeg ved så ser Google .pro som et gTLD og ikke ccTLD, så det skulle ikke være til hindring.
Jeg ejer ikke et .pro-domæne og kan ikke gøre mig klog udover det jeg kan læse mig frem til.
Wikipedia siger:
Following consultation with ICANN, the domain was relaunched in September 2008 with a wider remit to include government certified professionals in all countries.[1]
Registrants are required to self-certify their professional status and
agree to terms of use before registration, then subsequently provide
detailed license information.
The official domain website describes the eligibility criteria as follows:[2]
Applicant provides professional services
"Applicant provides professional services" kan vel være et hvidt begreb - men er det ikke professionelt lige så snart det er noget man mere eller mindre lever af at gøre? f.eks. en større affiliate-side.
.pro domænet er tiltænkt brugere med beskyttet professioner - f.eks. advokater og læger. Jeg tror dog godt, at man kan slippe afsted med en ansøgning og få et .pro registreret, men det betyder nødvendigvis ikke at registreringen i sidste ende er gyldig :) Derfor vil jeg ikke anbefale det, da man nemt kan miste sit domæne.
Noget tilsvarende kan man opleve med .us, som er forbeholdt amerikanere, men hvor man kan slippe afsted med at registrere det som dansker. Det er så mindre heldigt, når en ægte amerikaner ønsker domænet.
Tak for svar alle sammen. Jeg tror jeg vælger ikke at registrere et .pro domæne, da det ville være surt at bygge noget op uden at være sikker på at kunne beholde det. Det bliver nok istedet et .com domæne med et ekstra ord udover søgeordet.