Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr firma-opgørelse & gratis transport vedr udlæg.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Apr 05
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, jeg og en anden person X, startede i 2005 et konsulent-firma som et I/S, hvor vi hver især ejer 50%, hvormed tab/ indtægt fordeles ligeligt.

I efteråret 2005, var der en kunde der forspurgte på et større projekt, som passede med X''s kompetencer. I første omgang strakte jobbet sig til årets (2005) udgang, hvor X skulle møde 3-4 dage/ uge hos kunden, der bor 17 km fra X.
X tilbød uopfordret kunden, at de ikke skulle betale for transport, som vi ellers takserede til 4,50 kr/km. Kunden betaler for timer på deres adresse.
Denne aftale med kunden, skete uden mit samtykke. Samme aften, da X nævnte dette for mig, bad jeg ham fluks tilsikre at denne aftale med gratis transport skulle bortfalde, såfremt kunden måtte forlænge projekt-forløbet ind i 2006.
Ligeledes tilbød jeg X at deltage i et møde med kunden for at tilsikre ændring af aftalen om transport, under forudsætning af omtalte forlængelse ind i 2006.
X fortalte mig at det ikke var nødvendigt at jeg deltog, han kunne selv forhandle med kunden.
Faktum er da at projektet blev forlænget over flere gange og sluttede okt. 2006 & X ændrede reelt set aftalen med kunden, hvilket jeg jævnligt protesterede imod. Dette medfører at X reelt forærede en indtægt væk, hvoraf 50% af denne er min, pga I/S

X og jeg er blevet enige om at stoppe vor firma ultimo 2006, X vil dog gerne have transport godtgørelse jvf statens takster udbetalt, for transport til omtalte kunde, som denne jo aldrig blev faktureret for.

Jeg mener ikke at X er berettiget til godtgørelse for transport til denne kunde, idet jeg fra start & ved mange lejligheder protesterede imod at han vedblev at vælge at forære transport væk.

Hvad mener I om dette?
Er der noget jura vedr sådan en situation?
Kan vi evt. bruge en uvildig advokat som mægler/ dommer i en sådan sag?

mvh Lars
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:58
Hej!

I et I/S er det sådan, at man hæfter personligt og solidarisk for hinandens handlinger, så med mindre

en evt. I/S-kontrakt siger noget andet, mener jeg ikke du kan gøre det store.

Såfremt kørsel er foregået i hans egen bil, kan X jo bare afregne kørslen efter statens

takster overfor SKAT, hvorefter hans kapitalkonto bliver godskrevet kørslen.

Har du noget på skrift angående dine protester?

/Peter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:24
Jeg er som sådan enig med Peter men et er at X er berettiget til godtgørelse efter statens satser rent skattemæssigt. Dette fradrag kan han selv foretage i sin resultatandel og derved få fradraget. Godskriver man det over kapitalkontoen vil det blive I/S''et der afholder "udgiften" og det er vel her uenigheden opstår. Så er det man må se på hvad der ligger af aftaler mellem jer vedr. I/S''et herunder hvad bestemmelserne siger med hensyn til indgåelse af aftaler med kunder. Her kan I med fordel bruge en advokat o.l. til at få lavet et forlig.

Herudover bliver du faktisk reddet lidt af skattelovgivningen. Faktum er nemlig at X kun er berettiget til godtgørelse/fradrag for godtgørelse i de første 60 dage hvor han kører mellem sin bopæl og pågældende kunde. Dvs. medmindre han har besøgt kunden i løbet af dagen og ikke er kørt direkte til/fra hjemmet og kunden. Herefter betragtes denne kørsel som privat kørsel.

Kunne det være en forligsmæssig løsning: at han får godtgørelse for de første 60 dage svarende til ca. 15-20 uger ?   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)