Super artikel, der giver et rigtig godt overblik.
Ja, det er ikke mange forskellige selskaber når alt kommer til alt, og årsagen til det skal nok primært findes i 2 ting:
1. Det er skide irriterende at der er små spillere, der konstant underbyder de stores priser markant. Så for at sætte en stopper for det, er man jo nød til at gøre noget drastisk. Og hvis man kigger på det, er det ikke fordi de "små" har lavet rigtig meget ravage, efter de er blevet opkøbt.
2. Måden der takseres på opkald og SMS, teleselskaberne imellem. Der er lavet flere interconnectaftaler, der betyder at selskaberne skal betale penge til hinanden, for trafik der går til den andens net. Jeg kan ikke huske priserne, men de ligger offentligt tilgængeligt et eller ande sted på nettet.
Hvis du så har en lille serviceprovider, der betaler x antal ører for x antal minutter hos eks.TDC, kan det dermed blive en dyr aftale for TDC, hvis stort set alle kaldene går til Telenors netværk, og der ikke kommer ret meget trafik den anden vej. Så jeg flere selskaber du ejer, og dermed har en større markedsandel, desto større er sandsynligheden for at færre kald går ind i et andet og dyrere netværk.
Der er selvfølgelig flere overvejelser bag, men jeg tror at det er disse der vejer tungest.
Hvis man har den rette idé, og den rette kapital i ryggen, kan der i øvrigt tjenes ganske fornufte penge på de interconnectaftaler. Men det er ikke bare sådan lige til at finde den rette måde at gøre det på :o)