Jeg er så glad for tjenesten Evernote.com - det kan være at du også kunne blive det. Jeg har brugt det dagligt gennem det sidste 1/2 år. Det er et program, hvor man kan oprette noter som tekst, tale eller billede. Adgang sker via browser, program på computeren eller smartphone. Noten uploades til en server og dermed er en noterne automatisk synkroniseret mellem flere medier. Jeg har en bærbar og en stationær hvor jeg bruger programmet til at taste mine huskesedler - er det noget fra nettet finders der et add-on til browserne, så et skærmbillede kan sendes direkte til evernote. Desuden bruger jeg min iPhone til at fange de tanker jeg har på farten. Den store styrke ligger de mange muligheder som er i programmet - man kan også tilføje noget via sms, via email eller twitter. Jeg bruger tjenesten til alt fange alt fra indkøbssedler over mødeereferater til strøtanker om projekter. Udover at være super anvendeligt, så er programmet også ganske gratis. Selv ved intensiv brug har jeg ikke oplevet at nå upload grænsen. |
Helt enig - Evernote er en fantastisk webservice. Jeg kan dog ikke lade være med at gøre opmærksom på en ny dansk tjeneste, der bevæger sig i samme område - uden dog at være en decideret konkurrent til Evernote. Tjenesten hedder Mindzoo og er en slags online notesbog/scrapbog. Der hvor Mindzoo adskiller sig fra Evernote (og alle andre online notesværktøjer) er, at den består af en lang række notesbøger, der alle er skræddersyet til en bestemt emne. Der er fx notesbøger til vin, øl, opskrifter, rejser, indbo, børnenes guldkorn, ting man har lånt ud til (eller lånt af) vennerne, gavelister, gæstebog og meget mere. Det smarte er, at man sammensætter sin personlige Mindzoo af præcis de notesbøger, man har lyst til at bruge.
Igen; man må ikke sammenligne med Evernote, for her får man helt klart en masse features som (endnu) ikke er en del af Mindzoo. Men vil man gerne have et sted, hvor man kan samle en masse af de informationer, der ellers ligger som løsrevne dokumenter på pc'en eller hænger som en lap på køleskabslågen, er Mindzoo faktisk et ret godt bud. Og ja, den er ligesom Evernote gratis at komme i gang med. Tjek den ud på www.mindzoo.dk.