Jeg skal snart starte en webshop, og der ville jeg høre jer om i har nogle erfaringer med om man skal vælge .com eller .dk til sit website ?? Foreløbigt vil jeg starte med at satse på de danske kunder, men derefter vil jeg gå mere internationalt. Jeg har overvejet .com og så købe .dk som redirect for god ordens skyld. Men kan det give et troværdighedsproblem for webshoppen eller hva ved brug af .com endelsen?
Hvis du vil gå internationalt på et tidspunkt - så vil jeg da foreslå .com og så redirecte .dk - f.eks. til et Subdomæne eller en mappe på shoppen.
Om det giver et troværdighedsproblem kommer nok mere an på hvad du ellers gør - hvis du ikke gemmer dig bag skærmen, men går frem med fuld adresse, telefonnummer, CVR osv. Så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle have tillid til din shop.
Der er mange andre, som sælger fra .com og de gør det vist ganske godt.
Hej Mads. Yes. Jeg tænkte på, om der skulle være en forbindelse til Facebook? Et PR-stunt for at skabe trafik på websitet? Laves et spil, som omhandler din webshop? Etc..
Ja, en facebook fan side, skal der også være og så en masse pressemeddelser. Men ikke noget spil, det passer ikke til webbutikken. Har du da selv en webbutik, hvor du har brugt et spil til branding? Eller hva?
Hvilken webshop system regner du med at bruge? Der er nemlig mulighed for at kører multi-shops i nogle systemer. (2 forskellige sites på samme database). Hvor den ene er på engelsk og den anden er på Dansk. Opdatering forgår på en af siderne og bliver automatisk gjort på den anden.
Såfremt du sælger i DK til at starte med, så opretter du selvfølgelig .dk men køb .com med det samme og redirect det til .dk domænet. Der er udenlandske selskaber der lever at af købe andres navn som .com, hvilket er hamrende irreterende, og i flere tilfælde sætter de prisen efter antal indgående links til din side. dvs. hvis du har en super kørende webshop, så kan du godt forvente en pris på domæne på flere tusinde dollars.
Det er et klassisk spørgsmål om man skal vælge et .dk eller .com domæne. Ikke kun af hensyn til branding og markedsføring, men også af hensyn til søgemaskineoptimering. Hvis du allerede nu har eksportplaner, ville jeg selv klart foretrække et .com domæne. Men det afhænger jo også af om du har et generisk domænenavn, danskklingende domænenavn eller et domænenavn, der bare ligger godt i munden. Har du f.eks. billigebordben.dk og billigebordben.com, vil du måske senere vælge et andet domæne til eksportmarkederne, men har du domænet ak47.dk og ak47.com vil du jo kunne anvende et enkelt domæne på alle markeder. Her er der flere muligheder for at oprette sprogversioner på domænet, hvis du vælger et .com domæne.
Jeg har selv en del domæner og bruger meget generiske domæner i min markedsføring for at trække organisk trafik til min webshop. Jeg har både .dk og .com på mit primære domæne www.biopejs.com og har valgt at køre shoppen på .com domænet mens .dk domænet blot ligger på et billigt webhotel med et logo og en henvisningstekst. Begge domæner ligger på det primære søgeord mellem de første 5 på Google, så derfor vælger jeg ikke at lave en redirect på .dk domænet. Det synes jeg fungerer godt.