Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny faktura - HJÆLP :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Aug 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en kunde, som jeg har måtte rykke for betaling i flere måneder Sad - jeg har rykket telefonisk i starten og derefter med kontoudtog m. renter.

Kunden har nu endelig meldt sig på banen, men beder om at få lavet en ny faktura med nyt firmanavn... desuden foreslår han at vi lægger renterne oveni beløbet i den nye faktura.

Jeg aner ikke hvordan det gøres (datering osv.), om det er tilladt (jeg mener der er tale om en helt ny juridisk enhed) og hvordan jeg efterfølgende grejer den i mit bogføringsprogram...

Kan nogen hjælpe?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:14

jeg har desværre ikke svar på dit spørgsmål, men jeg synes at det er en mærkelig adfærd. Kan godt være at han bare vil have en skattemæssig fordel ud af det eller noget i den stil, men kan det ikke også være at han vil undgå at du går videre med sagen?

Tilmeldt 18. Aug 10
Skrevet kl. 10:23

Jo, det er jeg fuldstændig enig med dig i. For mig er det bare vigtigt, at han tilkendegiver at nu vil han betale... Har læst et sted, at det er det oprindelige firma der hæfter, men hvis det er gået ned og erstattet af noget andet, hvordan er reglerne så?

Jeg indrømmer at jeg mangler en masse viden på dette område, men man går jo og håber på at det ikke bliver nødvendigt at lave sådan nogle krumspring for at få sine penge.

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 10:27

Det kunne være at hans gamle selskab er ved at gå konkurs eller lignende. I det tilfælde behøvede han jo ikke at betale dig. (UPDATE: dette gælder selvfølgelig kun hvis selskabet er et ApS, AS eller lignende.)

Måske ønsker han at bevare et godt forhold til sine leverandører og vælger alligevel at betale regninger, der oprindeligt tilhørte konkurs-selskabet. Men for at gøre det ønsker han at regningerne bliver skrevet i det nye selskabs navn, ellers kan han jo ikke betale regningen og anvende den i sin bogføring.

Det er mit gæt ihvertfald. Jeg tror næppe at der er noget ulovligt i det?

Held og lykke med det. Smile

Kommer snart...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:27

ja det er meget værd at han tilkendegiver at han skylder. Det virker bare som om han kommer med tricks nu, men det kan også bare være at jeg overfortolker.

Jeg kender ikke reglerne for hvem der hæfter. Men mon ikke der er en klog aminoer der ved noget om det?

Tilmeldt 18. Aug 10
Skrevet kl. 13:25

Jeg har nu talt med min revisor og hun siger at jeg skal lave en kreditnota i mit system (ikke sende til kunden før vi ved hvad der sker) og så skal jeg udfærdige en ny faktura pr. d.d. til nyt firma med en tekst der henviser til tidligere fremsendt faktura. Renterne fører jeg på fakturaen, men selvfølgelig uden moms. Og så skal jeg bare sætte betalingsfristen til straks.

Se, det var jo såre enkelt - men jeg tænkte at jeg lige ville dele dette svar med jer Geeked

Tak til jer der gad svare!

Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:00

Hej Lizzie

Jeg kender hverken din forretning eller dit bogføringsprogram, og ved ikke hvad der er årsagen til din kundes generøse tilbud, men jeg vil foreslå, at du siger ja til din kundes tilbud ellers er der vel en chance for, at pengene er mistet på den gamle faktura....

Jeg vil dog foreslå, at du aftaler med kunden, at du fremsender den nye faktura og først krediterer den gamle faktura, når du har fået pengene for den nye indenfor 10 dage, så du ikke skal hele rykkerproceduren igennem igen. Hvis der ikke betales inden 10 dage, så send kravet til inkasso.

Håber kunden betaler den nye faktura...

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:34

Det er faktisk ikke så kompliceret endda, du starter med at sende hans nye selskab en regning på hovedstolen + renter og gebyrer, og så siger du til ham at såsnart den regning er betalt, sender du en kredit-nota til det gamle firma, ikke før.

Når du så , forhåbentligt, har fået dine penge. Laver du en kreditnota på den gamle faktura og sender ham den. Det er vigtigt at du sender den til ham. Hvis han så vælger at bogføre begge fakturaer i hvert sit selskab er det ham der står med problemet, ikke dig.

Hvilket bogføringsprogram benytter du?

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 22:07
Tilmeldt 18. Aug 10
Skrevet kl. 23:10

Jeg har hidtil ført alt i et meget enkelt "hjemmegjort" regneark, men har fra dette år taget Sigma Regnskab i brug. Det er stort set lige så enkelt og meget nemt at gå til. Og så er det jo gratis :)

Faktisk har min kunde her i weekenden sendt mig en mail at han nu har betalt den nye faktura (inkl. renter) - så i morgen tjekker jeg banken og så får han sin kreditnota på den gamle faktura. Det var også sådan min revisor forklarede mig jeg skulle gøre.

Tusind tak for hjælpen til jer alle!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)