Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

valg af webserver

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Oct 06
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 02:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej SEO folk.

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål.

Har det nogen betydning hvilken platform man vælger i forhold til at få relevans/seriøsitet/konsistens-bestemt sit indhold på hjemmesiden. Jeg tænker på at hvis man (hypotetisk) har en hjemmeside som potentielt vil interessere mange millioner menesker verden rundt kan man så vinde "anseelse" hos søgemaskinerne ved at have skrevet sin egen webserver som kan levere indholdet til flere klienter inden for de 30-50 milisekunder end man vil kunne med apache/IIS som måske ikke har cachet indholdet på samme strutkurerede måde som man selv vil kunne.

Google har jo f.eks. set en fordel i at skrive sin egen webserver og det har jo f.eks. betydning at man bruger indholdslevrandøre der ligger tæt på klienten og at man bruger færre opslag pr. side osv. osv.

Mvh Ken

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 554
Fra  dymagic Skrevet kl. 09:04

kenhvm:
ved at have skrevet sin egen webserver som kan levere indholdet til flere klienter inden for de 30-50 milisekunder end man vil kunne med apache/IIS som måske ikke har cachet indholdet på samme strutkurerede måde som man selv vil kunne.

Nu kan det jo selvfølgelig godt være, at du har super-programmører til rådighed :)

Men Apache og IIS er der udviklet på siden 1995 med temmelig mange kompetente programmører, og jeg kunne forestille mig, at de har brugt bare en smule af deres tid på optimering.

Så medmindre du ligefrem overvejer at springe OS'et over og lave helt egen implementering af TCP/IP i maskinkode eller lignende, så er der nok ikke meget at hente...

God caching vil du kunne opnå fra både PHP og ASP.NET - eller måske med et program, der genererer flade HTML-filer, der smides ned og serveres af Apache eller IIS.

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 09:05

En god regel indenfor udvikling er denne:

Lad være med at bruge tid på at udvikle ting der ikke er din kerneydelse. Køb det, og brug tid på at udvilke din kerneydelse.

Det er muligt at Google har lavet sin egen webserver, men det ligger også indenfor deres kerneydelse. Uanset hvem du er, er det helt usandsynligt at du vil kunne udvikle en webserver der bare tilnærmelsesvis er ligeså god som IIS, Apahce etc. Og selv hvis du virkelig - efter laaaaang udviklingstid - fik lavet det, vil du nu være afhængig af hele tiden selv at opdatere, bugrette, sikkerhedsrette din egen webserver. Dvs. at du vil bruge en enorm mængde tid på alt anden end din kerneydelse, og du vil ikke se nogen form for værdioptimering af din forretning.

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 09:09

Helt enig med Jacob og Jimmy her...

Jeg har selv hostet brugere på div. former for Linux samt Windows servere.

Helt ærligt tror jeg ikke Google giver nogen special karakterer for at det ikke er en "standard" server - på samme måde ville de jo give bedre karakter hvis du opfandt dit eget HTML som så skulle vises i din egen "MinEgen" browser - og ellers kagede det i IE og FF.

Ej jeg ville holde mig til Debian eller en anden form for Linux server... (også fordi jeg ved rigtigt meget om optimering af Apache).

Fra København
Tilmeldt 25. May 09
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 09:17

Modtag tidsbestillinger på din hjemmeside med Zapla - bookingsystemet virker på alle hjemmesider og tilpasser sig automatisk dit design.

Tilmeldt 26. Oct 06
Skrevet kl. 12:17

Hej Jimmy,

Jimmy Carlsen:
Nu kan det jo selvfølgelig godt være, at du har super-programmører til rådighed :)

Det er ikke raket videnskab - tværtimod. Jeg har flere webservere på samvittigheden, de kan naturligvis kun vise den hjemmeside de er programeret til at vise, men de er optimeret til lige præcis den applikation. Det tager ikke længere tid end at skrive webapplikationen med PHP. Jeg vil nærmere sige at det er en del hurtigere hvis du er en rutineret c++ eller delphi programmør.

Jimmy Carlsen:
Men Apache og IIS er der udviklet på siden 1995 med temmelig mange kompetente programmører, og jeg kunne forestille mig, at de har brugt bare en smule af deres tid på optimering.

Tro mig der er en del at hente. specielt omkring caching af sessioner, når en bruger logger på henter du alt hans information ind i hukomelsen og der bliver den indtil sessionen udløber. Dette betyder at du f.eks ikke hele tiden skal slå op hvor vidt en bruger f.eks. har adgang til en bestemt funktion.

Jimmy Carlsen:
God caching vil du kunne opnå fra både PHP og ASP.NET - eller måske med et program, der genererer flade HTML-filer, der smides ned og serveres af Apache eller IIS.

PHP og ASP er jo nærmest håbløst i forhold til performance - med mindre du putter en proxy foran en mindre serverfarm.

Tilmeldt 26. Oct 06
Skrevet kl. 12:32

Hej Jacob

Jacob Rohde:
Uanset hvem du er, er det helt usandsynligt at du vil kunne udvikle en webserver der bare tilnærmelsesvis er ligeså god som IIS, Apahce etc.

Som du kan læse i mit forrige indlæg er jeg ikke helt enig i din betragtning. Min ide var nu ikke at udvikle en webserver som apache eller IIS og en stor del af det apache og iis kan vil ikke være aktuelt i sådan en fætter, det er f.eks. ikke nødvendigt at kunne fortolke f.eks. PHP.

Jacob Rohde:
selv hvis du virkelig - efter laaaaang udviklingstid - fik lavet det, vil du nu være afhængig af hele tiden selv at opdatere, bugrette, sikkerhedsrette din egen webserver.

Fordelen ved en speciel udviklet webserver er jo netop at den vil være umulig at "deface", "hacke" eller på anden måde ødelægge. Det er en binær fil der ligger i hukommelsen og svare på port 80. Den kan ikke forstå PHP, ASP eller andet fortolket kode da alt koden er kompileret.

Efter som webserveren er skrevet udelukkende med øje for den ene webapplikation er den ikke mere besværlig at vedligeholde end en PHP applikation f.eks. Derimod er den i mange tilfælde nemmere at vedligeholde fordi koden er objectorienteret og struktureret en del bedre end PHP.

Nu gik spørgsmålet egentligt også mest på om Google og andre søgemaskiner tolker det som at hjemmesiden er seriøs omkring budskabet hvis man kan signalere at webserveren er skrevet til denne ene webapplikation.

Er der nogen SEO folk der har en ide om dette?

Mvh Ken

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)