Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatte gæld

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i dag været på skat til udlægsforretning. Jeg har et lille enkeltmandsfirma uden nogen ansatte.

Jeg har en skattegæld fra 2007 og 2008, desværre.

I de 2 pågældende år havde jeg en ældre mand som revisor, han lavede moms regnskab og skulle også lave årsregnskab. Men årsregnskaberne lavede han bare aldrig og når vi bad om at få vores papirer havde han ikke lige tid til at samle dem osv. I 2009 fik jeg så papirerne og en ny revisor skulle lave årsregnskaberne. Det viste sig så at jeg skyldte samlet 359.000,00 kr. i restskat.

Jeg har nu afdraget ca. 200.000 og skylder nu 154.000,00. I disse krisetider har jeg ikke råd til at betale mere end 2000 kr./mdr. Jeg har hele tiden overholdt disse aftaler og møder med SKAT. Men i dag sagde de så at jeg skulle afdrage det sidste på 1 år dvs. 13.000 kr./mdr. eller betale de 154.000 kr. inden 14 dage. Ellers lukker de firmaet.

Hvad kan jeg gøre? Må de det? hvis de lukker firmaet, så kan jeg jo slet ikke betale. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:19

Det lyder som en lidt kedelig situation du er endt i. Men tjek det her.

http://www.amino.dk/blogs/inloco/archive/2009/08/31/fire-r-229-d-hvis-du-ikke-har-penge-til-moms-og-skat.aspx

Det kan nok hjælpe dig lidt.

og ellers prøv lur lidt på den her side.

http://www.skatteadvokaterne.dk/arbejdsomraader/straffesager-og-skat.aspx

Tag en søgning omkring emnet på google, og sæt dig lidt ind i tingene den vej rundt.

Det er lidt, hvad jeg lige har af bud til dig på stående fod.

Men som der bliver beskrevet, har skat kun ønske om at du får lov at drive din virksomhed videre.

så se om du ikke kan få en aftale i hus med dem.

Mvh

Morten

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Emmi

Det var dog en trist historie at høre, men det er flot, at du har fået betalt de 200.000 tilbage allerede. Det er ikke første gang her i år, jeg har hørt om den 12-måneders-frist, så der er åbenbart tilflydt medarbejderne i SKAT en ny instruks, som strammer grebet, så de kan nå deres inddrivningsmål.

SKAT kan godt lukke dit firma, men som du selv nævner, vil det ikke give nogen mening. Hvis du i øvrigt har styr på dit 2009- og 2010-regnskab og ikke er kommet yderligere bagud med moms og skat, bør det kunne lade sig gøre at lave en aftale. Måske kan det svare sig for dig at få en rådgiver med til det næste møde, evt. din nye revisor.

Jeg håber for både dig og samfundet som helhed, at det lykkes for dig at få lavet en aftale med dem, som er realistisk for dig at overholde.

De bedste hilsner

Anette Sand
http://regnskabsskolen.dk

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Anette Sand /Regnskabsskolen:
jeg har hørt om den 12-måneders-frist,

Problemet er nok snare at en række af landets skattefogeder blev oplært i inkasso efter samme princip som Prins John opkrævede skatter i hin tid. Alt for meget fungerer efter den enkelte pantefogeds eget skøn.

Udgangspunktet for en afdragsordning med SKAT er som udgangspunkt en aftale, der maksimalt der som hovedregel kun indgås på maksimalt 12 måneder ad gangen.Dette er ikke det samme som at en afdragsordning kan strække sig over en længere periode.  Det er alene et udtryk for at afdragsordningen skal "genforhandles" efter maksimalt 12 måneder.

I relation til gæld har SKAT ikke pligt til at yde kredit, men der er selvsagt en interessen i at pengene bliver opkrævet. Når SKAT tidligere har vurderet at du opfylder betingelserne for en afdragsordning må udgangspunktet have været en tiltro til at din virksomhed er eller vil udvikle sig sundt.

Jeg vil bakke op omkring Anettes forslag om at få din revisor på banen og så nogle tal på bordet der viser at du pt ikke har mulighed for at betale mere.

2000 kr. om måneden er nok for lidt til at stille SKAT tilfreds. Der til er restgælden for stor. Her vil en revisor og nogle tal om fremtiden være et godt argument.

Om de spiller som SKAT skal følge bør du læse Inddrivelsesvejledningen 2010. (Tag et kik på eksempelvis afsnit I.2.5).

/Henrik

Tilmeldt 1. Aug 10
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 20:18

Nogle af Skats pantefogeder er fuldstændige kolde over for om de skal lukke en virksomhed Selvom jeg havde fået skriftelig henstand til en eventuel betaling  til efter en afgørelse i landsskatteretten,(denne afgørelse faldt først ca et år senere) fik jeg tilsigelse fra pantefogeden den 23 december om at de ville foretage udpantning den 2 januar og det var umuligt at ringe dem op. Jeg bad derefter om en undskyldning, men de kunne kun sige beklager ha ha

Nå så fredagen før påskeferien, hvor jeg havde planlagt en påskeferierejse med mine børn, kom så igen et brev om at de ville møde op tirsdag (3.Påskedag) og foretage udpantning. Den fredag var det også umuligt at ringe dem op og ligeledes de næste3 arbejdsdage.-------- igen kunne de kun beklage fejlen.

Det må være et særligt mønster at disse pantefogeder benytter  for at  chikanere. 

Tilmeldt 23. Mar 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:49

Hej Emmi

Det er længe siden august 2010, alligevel vil jeg høre om du fik lov til fortsætte med at brødføde dig selv eller om SKAT har sendt dig ud i offentlig forsørgelse, som det er tilfælde med mange freelancere/enkeltmandsvirksomheder, der behandles efter SKAT's særlige inddrivelsesregler hvor det alene er ejerskab af et CVR-nr. som sidestiller en momsregistreret freelance med Maersk A/S, Grundfoss eller andre giganter, når skat skal inddrives.

Jeg har selv et lavt (gammelt) CVR-nummer fra 1980-erne og har klaret skærene lige til finanskrisen har sendt mine to gamle kunder til tælling i 2009. Efterfølgende har jeg ikke ligget på den lade side og lidt efter lidt har jeg skaffet mig et nyt ordreportefølje, hvor omsætningen/overskud omsider, fra dette år KAN blive som den var før.

Jeg har levet på en sten og betalt selv for min ledighed i de to år siden krisen har sendt mig i knæ, men om jeg får lov og ret til at fortsætte med at arbejde, står og falder med om SKAT frafalder kravet om at afbetale 17.000 kr hver måned de næste 10 måneder.

SKAT har fået et tilbud om afviklingen af restskat over 18 måneder, men har endnu ikke svaret 1½ måned efter at mit tilbud er modtaget.

Hvad de tænker på - SKAT's medarbejdere, må guderne vide, men rubber de sig ikke snart, har jeg ikke anden udvej end at opgive de nye opgaver, afmelde CVR-nummeret og aflægge et besøg på det lokale Jobcenter, jeg ved ikke har jobs til kronisk syge, 60-årige madammer - andet end at finde sin indre fugl eller bygge tårne af spagetti for sine dagpenge, senere for kontanthjælpen til tiden er inde til folkepensionen.

Det totale regnskab til ulempe for samfundet bliver e-n-o-r-m-t! Men som en pantefoged sagde fornylig - "Det er dette vi har velfærdsstaten til. Det er ikke vores pligt og job, at spare statskassen for udgifter til overførselsindkomster. Det er ikke vores bord. Vores bord er at kradse så mange penge ind som muligt og vil konsekvenserne af vores inddrivelsesstrategi medføre udgifter for andre kasser - er det deres job at bekymre sig om det. Det kan aldrig være vores problem."

Det var som at få et slag i ansigtet, at høre på denne svada. Her har jeg slidt og slæbt i årevis uden at hente selv det jeg var berettiget til i samfundskassen, faktisk småstolt af mig selv, selv om det til tider kostede at skulle gå for lud og koldt vand. Og så skulle høre på denne hjernedøde repræsentant af en samfundsinstitution, SKAT, der i fulde alvor erklærer at samfundets bedste rager SKAT en papand.

Betragtet i dette lys er det ved at gå op for mig, at der må være hundreder, om ikke tusinder af freelancere i dette land, der er blevet sendt på overførselsindkomst af... staten selv, alt imens der bliver hylet og klaget over.... efterlønnen og velfærdsudgifter!

Så, jo, jeg vil gerne høre om du, Emmi, har fået lov til at fortsætte med at forsørge dig selv, eller om vi skal samme vej - du og jeg. På offentlig forsørgelse, trods en udmærket indtægt og betalingsevne?

Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 12:15

Hej,

Måske der skulle fremhæves at når det er snak om personligt ejet firmaer, så er det jo ikke en skattegæld som forsvinder ved en konkurs af virksomheden.

Det vil jo være en gæld som ikke afskrives på. Så skat vil jo altid kunne få sine penge ind på den ene eller anden måde måske dog igennem mange år.

Jeg tror faktisk nogen gange kan det være bedre at komme videre med skat, den enkelte pantefoged instiller jo videre til sin chef og så til kammeradvokaten at selskabet skal lukkes.

Der er mange klage indstanser undervejs og måske der er en på et senere tidspunkt der har mulighed for at se et lidt større billed...

Men som en anden skrev, så længe der ikke opstår nyt altså at man altid får indberettet og så betalt det man skal så har man gode kort på hånden.

M

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)