Nogle patenter kræver mange penge at få. Specielt noget så bredt som "at bringe ud". Det er jo ikke specielt originalt, og der skal være noget unikt i idéen, før det kan betale sig at prøve at tage patent på den.
Jeg tillader mig at supplere med lidt juridisk input. Man kan ikke få ophavs- eller varemærkeret til en idé. Tænkstorts link omtaler ophavsretten, som ganske rigtigt ikke beskytter idéer.
Derimod kan man netop få patenteret en idé, hvilket adskiller patentet fra de øvrige immaterielle beskyttelsesformer.
Til gengæld bliver der stillet strenge krav for en idé kan patenteres. Der gælder et såkaldt nyhedskrav, hvilket kort fortalt betyder, at opfindelsen (idéen) skal adskille sig fra det "kendte".
Det krav vil "at bringe mad ud" ikke gøre. Derudover skal idéen også konkretiseres. Men derfor kan det bestemt godt være, at en opfindelse, der understøtter den proces i en eller anden form kan patenteres.
Jeg bliver tit overrasket over hvilke opfindelser, der bliver patentbeskyttet.
Ligesom postdanmark og tdc havde monopil..Monopol på er service
Det er ikke rigtig noget jeg tror man kan sætte hovedet op efter. Monopolet kan kun etableres, hvis et monopol på en branche gavner staten mere end at have flere firmaer i branchen. Man får ikke bare et monopol - specielt ikke på en service, da monopolet skal dække et "forretningsområde" eller en "branche".
Bl.a. får staten masser af penge ud af Danske Spils monopol, da staten ejer Danske Spil og dermed ikke konkurrerer mod andre spiludbydere i Danmark. Men selv her kan monopolet diskuteres - Personligt går jeg f.eks. ikke ind for at Danske Spil har monopol. Post DK har, ligesom Danske Spil, et monopol som gør at andre ikke kan åbne forretning med samme idé i samme branche (privat postvæsen).
Monopol - det er noget der uddør, i hvert fald i Danmark.
Hej "Simply Law". Jeg skal bare lige forstå hvad du mener... Vi er naturligvis enige om, at hvis en "idé" er "konkretiseret" (fx tegnet op), kan man søge om fx patent, men mig bekendt kan man da ikke få beskyttet (via patent eller andet) en "idé" som udelukkende formuleres i ord, fx "Jeg vil gerne have patent på idéen om, at man kan fælde træer med franskbrød" (sorry). Hvis man til gengæld kan tegne/konkretisere hvordan franskbrød til fældning af træer ser ud og skal fungere, så kan man søge om patent på den konkrete opfindelse. Er det også det du mener?