Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oplevelsesselskab på charterdestination

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Aug 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har den seneste tid gået med en drøm om, at være i stand til at starte eget selskab op i den ellers så berygtede rejsebranche! Efter gennemlæsning af diverse reglementer og nødvendige investeringer - er det naturligvis blevet mig klart, at en opstart i denne branche, så vel som andre, kræver en rimelig omgang investeringsmidler.

Rejsegarantifonden sætter ganske fornuftigt en stopper for, at enhver tosse kan se sig i stand til at starte et vilkårligt rejseselskab op og ellers røvrende den ene rejsende efter den anden. Hvilket naturligvis er ganske ganske fornuftigt.

Nu er det heller ikke sådan at jeg ønsker at starte et selskab op med faste flysæder og andre infantile visioner omkring brachen. Det jeg ønsker at sælge er ganske simpelt oplevelser. Ideen jeg er i besiddelse af, er ganske original og den vil jeg naturligvis skåne jer for nu.

Jeg har erfaring inden for branchen via arbejde som receptionist og rejseleder - så jeg ved at efterspørgslen for min idé findes. Spørgsmålet er bare hvordan denne efterspørgsel skal mødes. Ganske simpelt er det bare nødvendigt at produktet bliver solgt på den pågælende destination og ikke nødvendigvis hjemme fra dejlige Danmark.

Hvordan fungerer det med diverse reglementer i Danmark, når man ønsker at sælge en ydelse via en rejse, som ikke indebærer flytransport, indlogering og hjemrejse. Men ganske enkelt bare er solgt på rejsemålet i det respektive land?

For eksempel: Tove og Johnny tager til Phuket. De ønsker at opleve noget og her står Erik klar til at formidle den oplevelse. Tove og Johnny rejser med Star Tour til Thailand og Erik er ikke en samarbejdspartner med dem. Hjemmefra kunne Tove og Johnny have booket udflugten til en middag på en bjergryg hos Erik, men de missede diverse reklamer og købte derfor turen på destinationen da de modtog en folder fra Erik.

Det vil sige: Produktet kan købes hjemmefra og på destinationen. Ydelsen er kun på destinationen og afhænger ikke af hvordan og med hvem man er kommet til stedet. Det er egentlig bare en udflugt, som dog stadig markedsføres på dansk grund men formidles i udlandet.

Betyder det, at man undgår Rejsegarantifondens krav om betaling - indtil man ønsker at formidle en egentlig rejsepakke fra Danmark til et andet land? Eller hvordan hænger tingene sammen?

Det ønskede mål er naturligvis eget rejseselskab, men man må jo starte hvor man kan bunde. Kunne jeg sælge et rejseprodukt, som en udflugt via Danmark, udenom rejsegarantifonden, så frem at gæsterne selv kommer til destinationen via eksempelvis Star Tour?

Jeg takker på forhånd for behjælpende svar.

VH Daae

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 08:37

Jeg har tidl. været i rejsebranchen, men er stadig konsulent for denne, og mit svar på dit spørgsmål er ret simpelt:

Et rejsebureau skal følge reglerne i det land, hvor det er hjemhørende.

Hvis det er i Thailand, så skal det godkendes af TAT (turistmyndighederne), og det skal helst være medlem af ATTA (rejsebureauforeningen), og så kan du sagtens sælge rejser til folk i Danmark, og du kan såmænd også formidle billetter, hvis du kan få en aftale med en billetudsteder i Danmark.

Alternativt, og sådan gør mange små danske bureauer, så kan du arbejde sammen med et dansk rejsebureau, hvor de er teknisk rejsearrangør, men hvor du sælger rejsen - så behøver du ingen tilladelser. Går du konkurs, så er det den tekniske rejsearrangørs ansvar.

Hilsen, Robert

Tilmeldt 14. Aug 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:19

Tak for svaret!

Det sätter jo en hel del ting anderledes. Jeg havde frygtet, at rejsegarantifonden galdt, så fremt man havde med danske rejsende at göre.

Venlig hilsen

Daae

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)