Hej ! Jeg har et lille ApS, hvor vi er 2 ejere, der samtidig er ansatte på a-løn mv. Jeg har behov for en ekstra hånd, gerne en freelancer, men den person jeg har kontakt med vil ikke have et cvr nr. og blive selvstændig. Hvorledes kan jeg betale ham pr. opgave, uden at binde mig alt for meget op på opsigelsesregler mv. Jeg forestiller mig noget timeansættelse, men hvilke regler gælder der? Jeg er ikke organiseret, min kontakt er heller ikke organiseret. Med venlig hilsen Ulrik |
Din kommende medarbejder er omfattet af ferieloven og - afhængig af arbejdets karakter og antallet af timer pr. uge - måske også funktionærloven. Der er fuld aftalefrihed i Danmark, så der er ingen mindsteløn, men tjek markedet, så du ved, hvad andre i samme branche får, for det er nok, hvad din kommende medarbejder forventer.
Når I allerede selv er to ejere, som er ansatte, har I "systemerne" oppe at køre, f.eks. arbejdsskadeforsikring osv., så det skulle ikke give nogen særlige udfordringer på den administrative side at få en medarbejder mere.
Dbh
Anette Sand
http://regnskabsskolen.dk