Hej Lars,
Microsites bruges ofte til at fjerne "støj" omkring det tilbud du gerne vil ha´ publikum til at tage handling på. Mange magasin forlag er gode til at lave microsites til deres "intro tilbud".
Et microsite bruges ofte til at gøre tilbuddet målrettet, fjerne støjen omkring tilbuddet og gøre det mere indbydende. Resultat er (uden en ensartet tendens) ofte at konverteringen stiger, eller mere direkte sagt: man får flere bestillinger, leads eller salg.
Du kan se forskellen på Aller´s kvindemagasin IN her:
Fra deres eget website http://www.in.dk/ kan man klikke på abonnement linket oppe i højre hjørne, som sender dig/brugeren til denne side: http://www.allerservice.dk/newsubscription.aspx?ID=15
Når Aller går ud og annoncerer for deres abonnementer sender de sjovt nok ikke trafikken til deres traditionelle abonnement site, men i stedet til et microsite som eksempelvis dette: http://www.responseffekt.dk/aller_in/163in.shtml
Her et eksempel fra Bonnier
Det er på deres magasin Penge & Privatøkonomi hvor de stort set kun er fjernet støjen omkring selve tilbuddet:
Normalt site: http://penge.dk/abonnement/abonnement-online/bestil-abonnement-toptilbud
Microsite: http://www2.bonniershop.dk/cm/1.4939?media=euroads&ms=true&product=POP
Bemærk der er en reference i URL´en til et affiliate netværk, jeg kunne desværre ikke fjerne det for at vise forskellen på de 2 versioner, men du kan så igen se en helt 3. version ved at ændre referencen som her: http://www2.bonniershop.dk/cm/1.4939?media=XXXXX&ms=true&product=POP
Her et eksempel fra Canal Digital
Normalt site: http://www2.canaldigital.dk/
Microsite: http://www2.canaldigital.dk/landingpages/detbedstetv/
Her et eksempel fra Viasat:
Normalt site: http://www.viasat.dk/
Microsite: http://shop.viasat.dk/danmarks-pakken/
Her et helt andet microsite eksempel fra Audi i den lidt tungere ende af budgettet.
http://microsites.audi.com/audir8/html/index.php
Audi´s eksempel er modsat de andre ikke designet til handling lige her og nu, men et branding og oplevelsesbetonet microsite.
Hvis du vil have mere inspiration er du velkommen til at kontakte mig. Hvis du skal være opmærksom på nogle ting, kan nogle af følgende punkter have væsentlig betydning for dit slutresultat.
- Det er bl.a. vigtigt du hurtigt kan ændre/ opdatere eller skifte indholdet på dit/dine microsites.
- Det er vigtigt at backenden er opdateret med nyeste standarder, (mest aktuelt hvis du vælger et tilbud hvor micrositet bliver programmeret i open source).
- Det er vigtigt backenden løbende bliver opdateret når der sker ændringer og opdateringer i branchen.
- Det er vigtigt sitet ikke indeholder for tung grafik, som er en klassisk fejl for designere. Det som typisk sker når grafikken er for tung er, at dine brugere og mulige kunder ikke får vist dit site - og så er det ligegyldigt hvor flot det er.
- Det er vigtigt du har tilgængelighed for de data der bliver tastet ind. dvs. dine leads, ring mig op leads, bestillinger etc.
- Det er vigtigt du ikke er afhængig af andre, dvs. bureauet, konsulenten eller programmøren der har lavet det for dig.
Personligt har jeg været med til udviklingen af adskillige hundrede micrsoites, resultatet af det blev til et internt system så vi kun skulle tænke på grafik når vi på bureauet skulle lave nye microsites til vores kunder. Det er efterfølgende blevet til MicrositeLab som du kan læse mere om og prøve gratis i 14 dage: www.micrositelab.dk
Udover MicrositeLab, tilbud fra webbureauer og Open source løsninger kunne andre muligheder for dig være:
- Theonlinetoolbox.com: http://www.theonlinetoolbox.com/default.aspx (dansk)
- Microsite.com: http://www.microsite.com/ (amerikansk)
- Kampagnesites.dk: http://www.kampagnesites.dk/forside/ (dansk)
Jeg håber du får succes med din kampagner!
Mvh
Martin Mollerup