Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - privatforbrug + ansat som medarbejder i egen virksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Aug 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino brugere

Jeg er netop begyndt at lave regnskab for en mindre enkeltmandsvirksomhed. Jeg er uddannet indenfor regnskab og mener at have ok styr på det.Problemet er at virksomheden har eksisteret i lidt over et år og der nu er så meget, at det er nødvendigt at få lidt mere styr på det administrative. Dermed er der sket nogle ting inden jeg kom til, som jeg prøver at få styr på nu.

Mit problem er, at ejeren af virksomheden inden jeg kom ind over har oprettet sig selv som medarbejder hos et løn bureau, hvilket betyder, der bliver afregnet løn til ham hver måned. Derudover er der en del privatforbrug i virksomheden også. Er dette overhovedet lovligt?

Jeg skal vel bogøre alle de udgifter, der er forbundet med hans lønudbetaling, selvom det ikke er noget, der praktisk bliver administreret i virksomheden, er dette korrekt? Her tænker jeg A-skat, ATP og andet, som har med lønudbetalingen at gøre.

Der kommer jo et bilag fra løn bureauet hver måned, hvor der står, hvad der skal indeholdes og afregnes til SKAT mv. Er det noget de gør for en, eller hvordan er det med det?

Og når denne løn udbetales, må ejeren så stadig hive penge ud til privatforbrug, som tilfældet er her?

Jeg er lidt lost i lige det her, da jeg synes det virker tåbeligt, at ejeren overhovedet er blevet oprettet som "ansat" i sin egen virksomhed. Jeg ved godt hvorfor det er blevet gjort, det er for at få lidt mere styr på, hvad man havde til sig selv privat, men det virker en smule fjollet, er det bare mig, der synes det?

På forhånd tak for hjælpen :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:09

Hej!

Jeg ville lade A-skatten og AM-bidrag køre og ompostere nettolønnen til privatforbruget.

Herefter bille jeg ændre forskudsregistreeringen, så den stemmer med betalt skat mv.

ATP.....ville jeg afmelde/nulstille.

Ja...ejeren må hive alt ud til privatforbrug, idet det er et enkeltmandsfirma...og i sidste ende er

det årsresultatet, der skal beskattes.

MvH

Peter

Tilmeldt 5. Aug 10
Skrevet kl. 20:18

Ok, tak for svar :)

Så det vil sige, at det faktisk ikke betyder det store, at han er oprettet som medarbejder, men at det egentlig bare skal køre over privatforbruget, sammen med det der hæves på firmakontoen til privat brug ellers?

Men jeg forstår vist ikke helt med ATP'en. For den bliver jo beregnet af løn bureauet og ved så ikke endnu, om de også står for at betale til den, men det er selvfølgelig noget af det, jeg skal have styr på også. Kan man bare sådan uden videre afmelde den?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:26

Hej igen!

Ejeren skal slettes som lønmodtager..........saldi på løn, ATP mv. skal nulstilles.

A-skat og AM-bidrag ville jeg lade blive og regulere via forskudsregistreringen.

Giver lidt bøvl, men kan løses.

Jo...det betyder en masse.......han skal jo ikke betale skat af private udtræk.

MvH

Peter

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 625
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 20:30

msc81:

Men jeg forstår vist ikke helt med ATP'en. For den bliver jo beregnet af løn bureauet og ved så ikke endnu, om de også står for at betale til den, men det er selvfølgelig noget af det, jeg skal have styr på også.

Fra og med 4. kvartal 2009 har ATP ændret på måden, hvorpå der skal afregnes ATP bidrag for virksomhederne. Fremover vil ATP selv opkræve betalingen hvert kvartal på baggrund af indberetningerne til eIndkomst.

Med venlig hilsen

Bastian

Tilmeldt 5. Aug 10
Skrevet kl. 20:32

Hej igen Peter

Ok tror jeg har fanget den nu.

Tak for hjælpen :)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)