Hej Aminoer, Efter at have snyltet med i godt 2-3 år herinde som anonym surfer, har jeg nu taget konsekvensen af min vedvarende interesse og fået oprettet mig en bruger - det skal jeg nok blive glad for :) Mit dilemma: Jeg har startet et ApS med 80.000 kr. i startkapital som krævet. Det har jeg gjort med egne midler. Der er kommet lidt gang i biksen og jeg har behov for finansiering af min drift. Jeg havde egentlig tænkt mig at finansiere dette ved at videresælge mine fordringer på min kunder MEN! - svigerfar er kommet med et godt tilbud. Han syntes min idé er god og vil gerne være med i foretagenet. Jeg har umiddelbart ikke lyst/brug for medinvestorer som sådan og ønsker derfor ikke han får en reel ejerandel i virksomheden og dermed part i overskud mv. - men pengene vil jeg jo godt have! Han er helt ok med dette. Vi er blevet enige om at hans Holding selskab istedet for indskyde kapital skal yde mit selskab et lån. Svigerfar er sød og rar og gør det for at hjælpe så han vil kun kræve den allermindste rente vi kan slippe afsted med. Men hvad er så denne? Jeg ved at der gælder specielle regler for rentefradrag mv. når selskaber er koncernforbundne men det er de ikke i dette tilfælde. Allerhelst vil jeg selvfølgelig gerne låne til 0% men må jeg det? Eller kommer SKAT så og 'bonger' mig og ikke mindst svigerfars holding selskab på baggrund af nogle fiktive renter? Jeg har læst om noget der hedder mindsterenten men det lader ikke til at denne har noget med lån mellem selskaber at gøre. Lånet er i omegnen af 230.000 DKK og har en forventet løbetid på 3 år. Hvis ikke jeg har forklaret mig præcist nok eller der mangler oplysninger, så må i endelig sige til.
Mvh Stefan
|
Ja Skat har ganske ret en mindste sats for renter som er over hvad man kan låne til i banker og Kreditforeninger hvis man stiller fuld sikkerhed.
Så hvis du har en god bankforbindelse , få din svigerfar til at stille sikkerhed for et lavforrentet banklån ca 3.5% p.a.
P.S har du brugt de 80 .000 de skal jo ikke bare stå og glo? men investeres i varelager inventar m.v.