Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Copyright på billeder - hvor meget kan jeg "kopiere"?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino'er,

Jeg er i gang med at lave et website, hvor jeg skal sælge pressemeddelelser til virksomheder, og er løbet ind i et dilemma mht. copyright og brug af billeder. Jeg bruger et indscannet billede af de gamle "Western Unionen" telegrammer fundet på nettet, som baggrund til designet. Dog har jeg ændret i billedet, således at både Western Union logoet, og det meste tekst er skiftet ud med min egen - dog er stilen bibeholdt, og noget tekst har jeg også ladet blive (fx "The Company will appreciate suggestions from its patrons concerning its service"). Nu er mit spørgsmål til jer: Hvor går grænsen for, om jeg kan bruge andres billeder/"telegram design"? Er der defineret noget rent juridisk, og hvad er jeres vurdering?

Original:

Min version:

Tak for jeres tid!

De bedste hilsner,

Elías

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 13:18

Hej Elias

Mit gæt vil være du i princippet kan komme i problemer, bare du bruger Western Unions opstilling.... Men det er et spændende spørgsmål, som jeg bestemt ikke er skråsikker mht. svaret på. Så prøv at hiv fat i Simply Law herindefra. Han er en ørn til den slags og vil uden tvivl gerne svare på spørgsmålet :)

P.S. Det er forresten en fed idé, til dit nyhedsbrev.... i øvrigt en idé du sagtens kan udføre uden du behøver læne dig op af WU's design :)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 17:18

Hej Elias

Først og fremmest vil jeg sige, at idéen er rigtig god og superflot udført. Men ingen sag uden et juridisk twist. I den her slags sager kan der være problemer af 3 årsager:

Varemærker. Da du har fjernet Western Unions varemærke og der ikke er andet på telegrammet, der kan beskyttes som varemærker ser jeg ingen problemer her. 

Ophavsret. For at være ophavsretligt beskyttet skal en opstilling være original. Der skal ikke ret meget til og hvis vi tager den oprindelige opsætning er det mit bud, at den er tilstrækkelig original. Dog er beskyttelsen snæver. Det vil sige, at der ikke skal ret mange ændringer til før, at der ikke vil være tale om en krænkelse.

Du har udskiftet flere elementer, men bruger fortsat de to karakteristiske bokse i siderne, dobbelt-understregningen og en del af den samme tekst. Som det ser ud nu går du formentlig for tæt på, men der skal ikke mange ændringer til før du efter min mening ikke krænker ophavsretten.

Markedsføringsloven. Markedsføringsloven er et slags "opsamlingsnet" for de tilfælde, hvor et værk ikke er originalt nok, men er blevet slavisk efterlignet. Du vil altså også risikere at kunne overtræde markedsføringsloven, selvom opstillingen ikke måtte være tilstrækkelig original til at være ophavsretligt beskyttet. 

RECOMMENDED ACTION: Foretag en række yderligere ændringer, skriv din egen tekst og post så den reviderede version her så vi kan kommentere på den. Som FAMA siger kan du sagtens udnytte det gamle "feel" uden at komme for tæt på. Hverken papiret, skrifttypen eller boksenes form er elementer, som i sig selv er beskyttet.

Principielt skal du også have tilladelse fra den person, der har taget billedet til at anvende og modificere det. Det problem kan du løse ved at gengive indholdet grafisk eller eventuelt tage et billede selv, hvis du har en original.

Alt efter om fotografen kan opspores, skal man også være opmærksom på, at det i "internetalderen" er tvivlsomt om vedkommende 1) bliver opmærksom på, at vedkommendes billede bliver anvendt og 2) har lyst til at henvende sig. Men risikoen er der altså.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:44

Tusind tak for jeres svar. Og fedt at få varemærke og ophavsret-begreberne på plads :)

Jeg har fulgt dit råd Kristian- fjernet teksten og tilføjet noget af min egen grafik. Jeg ved ikke om det er overflødigt at spørge, men hellere være på den sikre side. 

Hvad er jeres vurdering - krænker jeg ophavsrettighederne denne gang?

Merci og hav en go' dag!

Elías

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)