Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg mon det her? Copyright soørgsmål

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Oct 06
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har igennem længere tid set en serie (fra japan), som jeg egentlig godt kunne tænke mig at bygge et online spil over (tekst-spil). Serien er kun udkommet i Japan og USA indtil videre.

Er det tilladt for mig at lave et online tekstbaseret spil over denne serie? Det er ikke fordi jeg har tænkt mig at bruge nogle af den figurer osv. som er brugt i serien. Der er faktisk ikke rigtig noget der direkte kommer fra serien - Alt er blot inspireret fra serien; Det kommer til at foregå i samme form for "verden".

Er det tilladt sådan at blive direkte inspireret fra en serie?

Øh, synes det er svært at formulere dette spørgsmål, så hvis der er brug for mere info, så sig endelig til, tak =)

Med venlig hilsen,
Mathias Gruber

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 13:24
Det er tilladt at blive inspireret, det er ikke tilladt at kopiere... Når det er sagt, vil jeg altid vende det med en lovkyndig.
Tilmeldt 2. Oct 06
Skrevet kl. 13:32
Hvis nu den serie som jeg har set er placeret i en ninja-verden, hvor ninjaerne er inddelt i 5 forskellige rangklasser i 5 forskellige byer.

Ville det mon så være at kopire at placere mit spil i en ninjaverden, hvor ninjaerne er inddelt i 5-6 forskellige rangklasser og i 6 forskellige byer (som selvfølgelig er anderledes end dem i serien?)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 13:36
Nu er det et 100% personligt bud: Ja, hvis de andre mennesker har opfundet den specifikke verden,  vill jeg sige at det var at kopiere...

Har Du kontaktet dem ang. at bede op tilladelse til at bruge en del af deres koncept?

Tilmeldt 2. Oct 06
Skrevet kl. 13:45
Nej, er jo heller ikke kommet igang med at lave det endnu =) ..

Umiddelbart virker det bare mærkeligt, at de kan have patent på den ide, at man placerer et spil i en ninja-verden?

Jeg havde nemlig ikke tænkt mig at følge i deres spor, og på nogen måde bruge lige præcis "den" verden, som de har brugt, men derimod skabe min egen.

Men det kunne da være jeg skulle tage kontakt med dem og få det helt på det rene.

--------

En anden ting: Jeg har faktisk fundet et online spil som allerede er placeret på ovennævnte serie. Dette spil kopirer dog direkte (som i at de bruger de samme personer, verden, teknikker osv), men de skriver i bunden af deres side, at konceptet er copyrightet af ham som nu har lavet serien. Jeg har dog snakket med ham der har denne side, og han mener det er fuldt lovligt at have den, så længe det blot kører som en "fan side" og han ikke tjener penge fra den. Ud over selvfølgelig de penge han tjener på reklamer, donationer etc. Er dette virkelig lovligt?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)