Jeg har for nyligt startet virksomhed. I den forbindelse har jeg ikke oprettet en særlig bankkonto, men har foretaget diverse investeringer med mit normale Dankort og derved min normale bankkonto. Jeg har også et normalt lønmodtagerjob, og andre indkøb er foretaget med mit firmakort, som så efterfølgende er blevet modregnet som udlæg i forhold til min løn - derved har det også påvirket min normale bankkonto som en lavere lønudbetaling. Hvad betyder alt dette i forhold til mit regnskab? I forhold til indtægter og omkostninger er det vel ikke så vigtigt, men hvordan i alverden opgør jeg aktiver og passiver i forhold til min bankkonto? Hvad med "egenkapital"? Jeg er lidt forvirret og regnskabets time nærmer sig jo, så jeg håber nogen kan hjælpe... Venligst Leif |
Lige i en begyndelsesfase er det ikke det store problem: Du bogfører alle dine indtægter og udgifter som normalt i driften, og så laver du to konti i status (under gruppen egenkapital), som du kalder henholdsvis "hævet privat" og "indskudt privat".
Men sammenblandingen af din private økonomi og virksomhedens kan give besværligheder senere hen, så jeg vil foreslå dig at få lavet en bankkonto (behøver ikke at være en særlig erhvervskonto) med et Dankort til så hurtigt som muligt.