Vores andelsforening har fået skraldesug. Fantastisk, så er rotterne ikke et problem længere. Men men men.. Hullet hvori mit affald skal ind i skraldesuget, er kun ca 25 cm. Det giver mig to muligheder: 1. Begynde at anvende 15 liters poser! (ned med skrald to gangen om dagen) eller ved håndkraft af presse de poser jeg altid har brugt ind i hullet.
Problemet er, at som så mange andre, ønsker jeg ikke at få nærkontakt med mit husaffald, så hvad skal jeg gøre.
Løsning! komprimering af mit husaffald. Således det får en størrelse der passer i hullet på skraldetsuget.
Det vil også spare de turer som skraldebilen skal forbi vores forening og hente affald. Den bruger jo diesel.
Udfordringerne er: Hvordan skal pressen bygges? Skal man presse sit affald oppe i lejligheden/huset? skal pressen stå nede ved skraldesuget? hvad med lugt, poser etc?
Det vil også spare de turer som skraldebilen skal forbi vores forening og hente affald. Den bruger jo diesel.
Udfordringerne er: Hvordan skal pressen bygges? Skal man presse sit affald oppe i lejligheden/huset? skal pressen stå nede ved skraldesuget? hvad med lugt, poser etc?
Hvad siger skraldefirmaet til det?
Hvis i komprimerer jeres affald for at spare plads men til gengæld så får nogle så kompakte og tunge affaldssække at de ikke kan suges ud er i cirka lige vidt..
Begynde at anvende 15 liters poser! (ned med skrald to gangen om dagen) eller ved håndkraft af presse de poser jeg altid har brugt ind i hullet.
Faktisk har du en tredje mulighed, som nok er mere anvendelig. Vi fylder en stor pose om ugen, for hos os kildesortere vi. Aviser i en kasse, reklamer i en anden, farvet glas i en tredje, klart glas i en fjerde, dåser/metal i en femte, pap i en stor beholder osv. osv.
En presse vil rode alt affaldet sammen til en hård klump, der hverken kan brænde eller kompostere. Det er ikke hensigtsmæssigt.
Brug mindre poser - gå ud med posen et par gange ekstra.
Lad endelig vær med at fylde poserne helt til randen og forsøg at stoppe dem ind. Det giver bare en ekstra udgift i den anden ende, når systemet er låst, fordi du har presset alt for meget affald i alt for store poser.
Jo tidligere i processen man kan komprimere sit affald jo mere kan renovationsbilen køre med! det vejer bare mere! ved ikke om de PT køre med overlæs, men det tror jeg ikke!
Vi har ikke mulighed for kildesortering her. Bor i en toværelses, så pladsen er ikke til 5 skraldespande. Men helt korrekt, kildesortering er vejen frem.