https://forms.dkpto.dk/epatent/ Eller er der noget jeg har overset? |
Den er god nok. Vi har ansøgt om varemærkebeskyttelse af navnet Mobiltjek samme sted til 2.350,- kr.
Den er god nok. Vi har ansøgt om varemærkebeskyttelse af navnet Mobiltjek samme sted til 2.350,- kr. |
Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement
TDC har vist stadig lidt tid til at gøre indsigelse i en af klasserne. |
Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement
Glæder det foreksempel brugspatent også ? |
Når folk skriver at det koster omtrent 50-250.000 kr. for at ansøge patent, tror jeg de tænker på hele forløbet og ikke kun ansøgningsgebyret på 3.000 kr. Du skal huske på, at der også er udgifter forbundet med udvikling af patentrapporten og prototypen. Held og lykke. |
Kommer snart...
Det er vigtig at huske at du får kun beskyttelse i et land ved at have et patent i det lande. Der er ingen "verdens patent". Hvis du søger patent i Danmark, så får du kun beskyttelse i Danmark. Men du kan starte med at indlevere i Danmark, efter ét år indlevere en PCT ansøgning og 1,5 år efter det indlevere patent ansøgninger i de lande du vil have beskyttelse i. Hvis du ikke vil have den første ansøgning undersøgt, så behøver du ikke at betale de 3000kr. Så kan du bare kræve prioritet når du indlevere din PCT ansøgning. Du får dog meget værdi for de 3000kr. Med mindre du er meget hård presset økonomisk, så er de 3000kr godt givet ud da du får en god søgning i patent prior art. De fleste folk får glæde af at tage en professionel med som rådgiver, men de fleste folk kunne godt finde ud af at lave DK og PCT ansøgningen selv hvis de vil ofre lidt tid på det. Men ved national videreførelse skal du nok regne med at have professionel hjælp. Hvis du gøre det meste af arbejdet selv, så kan du regne med 0 eller 3000kr det første år. Så skal du regne med omkring 20.000kr det næste år og så skal du regne med 30-50.000kr / land ved national videreførelse. Hvis du skal have professionel hjælp, så skal du regne med mellem 1000 og 3000 kr/time for rådgivning plus moms. Og husk, det er ikke time prisen som er vigtig, men prisen for den samlet opgave.... De fleste rådgivere vil give dig en fast pris tilbud hvis du gerne vil have det. Mvh, Marc |
European Patent Attorney og Partner hos Guardian IPC.
Godt svar Mark, Et ekstra spørgsmål. Når du har fået prioritet og skal indlevere PCT ansøgningen - i eksempelvis EU, US, CN, IN - hvor skal man så indlevere og hvad skal man forvente at PCT registreringen/processen koster? Som jeg forstår det skal du så have den store tegnepung frem når PCT processen er overstået. Det var de ca 20000kr/land - men hvad var det for PCT? |
PCT processen koster mindst 20.000 kr i officielle gebyrer. Du kan ikke komme udenom gebyret. PCT ansøgningen skal indleveres senest 1 år efter din først indleveret ansøgning. Du skal gå videre med nationale ansøgninger 2,5 år efter din først indleveret ansøgning. Her skal du regne med de 30-50.000 per land som minimum. Når du går videre, vil jeg helt klart anbefale at du snakker med en professionel, som kan give en klar overblik over priserne fremover. Du skal have et realistisk billed af omkostningerne inden du vælger at gå videre med patent! En PCT ansøgning kan indleveres hos WIPO http://www.wipo.int/pct/en/filing/filing.html eller hos DKPTO - http://www.dkpto.dk/ansoeg-online/internationale-patentansoegninger-(eppct).aspx. Jeg vil anbefale DKPTO, da de også kan hjælpe dig med selve indleveringen. Man kan indlevere elektronisk eller ved at aflevere ansøgning hos DKPTO i Høje Taastrup. PCT ansøgningen indleveres samlet i hele verden. Du vælger ikke ved indlevering hvilke lande du vil gå videre i senere. Det smarte ved en PCT ansøgning er nemlig at du får udskudt den beslutning til 2,5 år fra indleveringen. Så du kan snakke med samarbejdspartnere fra hele verden uden at være bekymret at du ikke har beskyttelse i det lande endnu. /Marc |
European Patent Attorney og Partner hos Guardian IPC.