De er begge CMS, den eneste forskel er at udviklingen har ført Joomla i retning af at blive platform for forskellige slags websites.
Mens Wordpress er gået hen og blevet et foretrukket blogging platform.
Så er det sjovt nok, at på Wordpress's egen hjemmeside (http://da.wordpress.org/) står:
"WordPress er intet mindre end det bedste bloggingværktøj i verden."
Men jeg må indrømme at jeg har læst et sted (var det mon i Alt om Data) at den også kan bruges som CMS.
På min webhotel udbyders hjemmeside står der også:
"WordPress hosting - Få din egen blog".
Så jeg holder på det jeg skrev i mit første indlæg, at CMSimple / CMSimple_XH vil nok være noget nemmere at have med at gøre for nogen, der ikke er 'IT-nørd'. Og jeg taler fra erfaring efter at have oprettet en del websteder, der efterfølgende anvendes af nogen, der ikke har mere kendskab til IT end at de er almindelige brugere af MS Office / Open Office og lignende kontorsoftware. Jeg bruger også disse løsninger selv i mit professionelt internationalt arbejde, hvor jeg bl.a. har oprettet en række 'Intranet' hjemmesider.
CMSimple er, i øvrigt, et gratis open-source (PHP-baseret) produkt, der er oprindeligt opfundet og udviklet af Peter Andreas Harteg fra Bornholm. Den køres nu videre af nogle tyskere, men ligner stadig meget sig selv.