Hej alle aminoer :-) Hvordan bogføres en forudbetaling for en vare der først faktureres og sælges i 2007 ??? Ville gerne kunne bogføre under en statuskonto, således at jeg ikke bliver beskattet af beløbet i år... Min virksomheden er et ApS, så regnskabet er derefter :-) På forhånd tak Thomsen |
Du skal lave en konto, som hedder "forudbetalinger". Den skal stå i passiver, fordi det er penge, du skylder væk (indtil du har leveret og faktureret), og uden at kende din kontoplan ville jeg som udgangspunkt placere kontoen i nærheden af - nedenunder - kreditorer.
Der, hvor der kan blive et problem er, hvis kunden ønsker at lave forudbetalingen nu for at kunne trække omkostningen fra i år, og du ikke vil bogføre den ind i regnskabets drift, fordi du først vil have indtægten med næste år. Så kommer der et "hul" - en skatteforskydning, som ikke er helt fin i kanten. Så om det er OK, det du er i gang med, afhænger af, hvilken aftale du har med din kunde og karakteren af den dokumentation, der findes for transaktionen.