Jeg er bosiddende i Sverige og er nu ved at starte I/S i Danmark sammen med to partnere. I øjeblikket er jeg fastansat i en virksomhed i Kbh og pendler altså (med alt hvad der findes af bro- og befordringsfradrag).
Er det muligt at få samme fradrag som selvstændig i I/S og hvordan?
Kan det evt betale sig at få en firmabilsordning i stedet?
Som selvstændig med en personligt ejet virksomhed (I/S) mener jeg bestemt at dine muligheder
for fradrag er præcis de samme som hvis du kan som "helt" privat.
Hvordan muligheder og regler er mht. firmabil ved jeg ikke, men jeg kan varmt anbefale dig at tage kontakt til Bjarne Aalbæk fra ND Revision KBH - www.ndrevision.dk - hils gerne fra mig ;)
Jeg er bosiddende i Sverige og er nu ved at starte I/S i Danmark sammen med to partnere. I øjeblikket er jeg fastansat i en virksomhed i Kbh og pendler altså (med alt hvad der findes af bro- og befordringsfradrag).
Er det muligt at få samme fradrag som selvstændig i I/S og hvordan?
Kan det evt betale sig at få en firmabilsordning i stedet?
Tak for hjælpen`:-)
/Morten
Overskuddet beskattes jo - ligesom din løn - i Danmark forudsat at vi taler om en virksomhed der er begrænset skattepligtig her som følge af fast driftssted og i såfald vil du kunne få dansk fradrag for befordring m.v.
Dine fradrag er personlige, så det er ligegyldigt om du er selvstændig eller lænmodtager. Lad dog være med at starte et I/S, når du som svensker har mulighed for at starte et AB for 80.000 DKK.
Et I/S er en risikabel affære, da man hæfter solidarisk med alt hvad man ejer og kommer til at eje.
Hvis i går konkurs med en gæld på eks. 300.000 DKK, så er det menningen, at i skal betale 100.000 DKK hver, men hvis de andre ikke har nogle penge, og aldrig får det, så henter de dem hos dig, hvis du en dag har dem.