Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvor mange grøntsager og hvor meget løn

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

:) ved det ikke, du bliver nok nød til at ringe til dem. Men omkring de dkr. 25.000 - 30.000 måske? Rent gæt Big Smile

Det har nok sparet sig selv ind efter 1-2 måneder, istedet for så mange medarbejdere og løn til dem.

Kommer snart...

Fra Hørsholm
Tilmeldt 19. Oct 05
Indlæg ialt: 451
Fra  NoTanShop.com Skrevet kl. 13:49

Huske at få et 10 turs klippekort til skadestuen når du bruger ungarbejder og en skrællekniv.Cool

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 14:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Undskyld jeg blander mig..... Men jeg har faktisk lidt erfaring med salg af salat :)

Jeg vil bare lige sikre mig du har sat dig ordentligt ind i "salatbranchen", så du ikke pludseligt står med 500kg grøntsager og finder ud af det er noget hø.

Først og fremmest bør du seriøst overveje mulighederne for at købe færdigproducerede ingredienser - ihvertfald når vi taler om grundingredienser som salatblade, gulerødder og den slags. For selvom det naturligvis er den dyreste løsning, hvis vi kigger på indkøbsprisen. Så er der altså en lang række fordele - først og fremmest rykker du råvareindkøbet over på din leverandør. Dvs. i din indkøbspris skal du så modregne den tid du bruger på at rende rundt efter de rigtige råvarer.... Hvilket i øvrigt hurtigt kommer til at udgøre en betydelig del af din tid, hvis du vælger selv at skaffe alle råvarer. Men vælger du en producent som f.eks. Flensted kan du være relativt sikker på at have adgang til de samme råvarer, i samme kvalitet, hele året.

Derudover er fordelen ved at købe færdigbehandlede råvarer, at holdbarheden er meget længere. ferske snittede grøntsager har maksimalt en holdbarhed på en lille uges tid - og så snakker vi altså i en ubrudt kølekæde fra første snit. Hvilket jeg vil vove at påstå er noget nær umuligt, at sikre sig ved at sætte to ungarbejdere igang med snitteriet.... særligt i den her sommervarme. Med andre ord er det mere end sandsynligt, at den fremgangsmetode du har valgt allerede vil give dine råvare et "hak i tuden" i forbindelse med produktionen.... Kort sagt hvis du producerer 500 portioner salat som du her foreskriver vil du næppe have meget mere end 36 timer, før du risikerer at få problemer med fødevarekontrollen. Og så vil jeg i øvrigt også tro du vil få svært ved at få afsat dine salater om eftermiddagen, hvis du laver dem om morgenen - snittede ferske grøntsager skal virkeligt behandles nænsomt... ellers kommer de til at se kedelige ud efter få timer. Her er kølekæden som sagt ekstremt vigtig.... og den er (som sagt) ret svær at bevare under de forhold du beskriver her.

En anden ting er den generelle hygienje.... Da salat ikke bliver varmebehandlet er det ganske enkelt noget af det "farligste", en fødevarevirksomhed kan beskæftige sig med. Salat er guds gave til bakterier og andet skidt... Så vi snakker én gang en ungarbejder lige "glemmer" at vaske hænder efter et toiletbesøg og så står du med 200 kunder, der har maveonde.

Slutteligt så er salat også et relativt svært produkt, at styre omkostningerne på. Avancen er godt nok forholdsvis høj på det.... Men det er spildet godt nok også. Hvis du f.eks. kommer til at købe for mange råvarer ind er der jo kun én vej - det er at smide det overskydende ud. Du kan ikke fryse de overskydende varer eller gøre andet for at forlænge holdbarheden. Fra det øjeblik du laver det første snit i en grøntsag taler vi om dage eller endda i mange tilfælde timer, før du bliver nødt til at kassere råvaren, hvis ikke du har fået solgt den.

Jeg håber du kan bruge mine formaninger til noget :)

Det er ikke fordi jeg vil skræmme dig væk fra dit projekt eller noget... Salat er bare et helvedes tricky produkt, særligt hvis man ikke har den store erfaring fra fødevareindustrien... Så det ville være en skam, hvis du kastede dig ud i noget, du ikke helt kender konsekvenserne af. Men ligegyldigt hvad du vælger skal du ihvertfald have held og lykke med herfra :)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Tilmeldt 8. Feb 08
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 14:22

tusind tusind tak for dit fyldestgørende svar:-) men hvordan når det kommer fra pakkeriet er det så pakket? altså er det i små poser, hvor man kan åbne en enkelt pose, og så lade de resterende poser ligge til man skal bruge dem til næste dag eller hvordan foregår det?

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 16:36

Dengang jeg rodede med den slags fik vi det fra Flensted.... Og det var pakket i poser.... Sådan noget som løg og peberfrugter fik vi, så vidt jeg husker, i 1kg's poser..... Så ja, man får det netop i mindre poser.... hvilket er hele fordelen, for når du åbner sådan en pose starter nedtællingen.... Nu kan jeg ikke huske reglerne på området.... Men jeg vil altså tro vi taler om 24-48 timers holdbarhed på sådan en salat, når du har blandet den og pakket den i portionspakninger.... og så er det jo genialt, at du har de fleste råvarer forseglet i mindre portionsposer :)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)