Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pjedsted diskuterer ytringsfrihed

Side 4 ud af 4 (38 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12288
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

MS5:

Det er lidt ærgerligt at det bliver trukket så firkantet op, for diskusionen er interessant for mange af Aminos brugere der bruger blogs med kommentarmulighed i deres markedsføring. Reglerne er de samme.

Firkantet set så betyder en moderering et redaktionelt ansvar, og det kunne være som at skyde sig i foden. Her kunne man have brugt ytringsfriheden, og fjernet på forlangende. Gider man ikke at blive forlanget, så må man være restriktiv/slette mere, fordi man så ansvarer for alt det der er skrevet, i det omfang man ansvarer for noget som den der stiller mediet til rådighed.

Problemstillingen er nemlig også interessant i viral markedsføring, fordi det er muligt at lægge et konkurrende produkt ned ved hjælp af kommentarer - en agressiv markedsføringsstrategi som vi endnu ikke har set så meget til, men som kunne være profitabel hvis udførslen er lydefri. 

Nu er det faktisk ikke så ofte vi er proaktive med at slette indlæg, da der er mange indlæg vi aldrig når at se og derfor har vi intet ansvar, hvis vi ikke bliver gjort opmærksom på stødende indlæg.
Men da mange af Amino's brugere er gode og hæderlige mennesker, så anmelder de fleste indlæg til moderatorerne og de bliver så slettet.

Så nej, Amino har ikke et redaktionelt ansvar, før vi bliver gjort opmærksom på ulovlige indlæg.

Dbh Martin

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

PJEDSTED:
Det tager for meget tid det her. Jeg er sådan set ligeglad med hvad I gør, så længe I ikke censurerer når jeg engang kommer med et kritisk indlæg om en virksomhed der har snydt mig eller hvor der foregår noget lusket der kræver andres mening.

Hvis dit indlæg bryder vores retningslinjer vil det blive slettet. Men de retningslinjer er nu meget vidde vil jeg sige, og meget få indlæg slettes.

PJEDSTED:
Indtil videre finder jeg det bare dybt umoralsk og forkasteligt når I finder på de svinestreger.

I'll live.

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12288
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

PJEDSTED:

Det tager for meget tid det her. Jeg er sådan set ligeglad med hvad I gør, så længe I ikke censurerer når jeg engang kommer med et kritisk indlæg om en virksomhed der har snydt mig eller hvor der foregår noget lusket der kræver andres mening.

Indtil videre finder jeg det bare dybt umoralsk og forkasteligt når I finder på de svinestreger.

Pjedsted, du er på besøg hos Amino og der følger du vores regler, ellers må du finde et andet sted at besøge, hvor tollerencen matcher dine ønsker.
Og jeg kan love dig for at vi sletter alle de indlæg fra dig vi finder nødvendigt, for at overholde dansk lov og sikre en god tone på Amino.

Dbh Martin

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Marin: Min dybeste respekt for din og de andre moderatorers tålmodighed overfor den mand. Jeg havde for længst blokeret ham definitivt.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Mediejura.

Et par link som muligvis vil være gode at læse for flere og det er skrevet letlæseligt og sobert.

1) Har man ytringsfrihed på nettet? http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03580260

2) Hvem har ansvaret for indhold på nettet? http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03568379

PS Politikens nudansk ordbog:  injurie [enZjurOjS] navneord -n, -r, -rne
1. en falsk beskyldning el. påstand som skader en persons omdømme = ÆRESKRÆNKELSE, ÆRESFORNÆRMELSE d fremkomme med injurier e injuriesag · injuriesøgsmål


Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Pjedsted, når du nu selv nævner Den Europæiske menneskerettighedskonvention, så bør du ikke stoppe ved punkt 1 men læse det efterfølgende punkt 2 også.

"Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
Stk. 2. Da udøvelsen af disse frihedsrettigheder medfører pligter og ansvar, kan den underkastes sådanne formaliteter, betingelser, restriktioner eller straffebestemmelser, som er foreskrevet ved lov og er nødvendige i et demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, territorial integritet eller offentlig tryghed, for at forebygge uorden eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden, for at beskytte andres gode navn og rygte eller rettigheder, for at forhindre udspredelse af fortrolige oplysninger, eller for at sikre domsmagtens autoritet og upartiskhed.”


Og en sådan en restriktion er Medieansvarsloven....


"Medieansvarsloven
Når folk krænkes ved offentliggørelse i medierne er det Medieansvarsloven, der fastslår, hvem der har ansvaret. Specielt skal massemedier som aviser, tidsskrifter, TV- og radiostationer, samt tilsvarende medier på internettet have en ansvarshavende redaktør, der er ansvarlig for indholdet, også anonyme indlæg. Massemedier omfattet af loven kan altså ikke dække sig ind under, at en anden er ophavsmand til ytringen. Medieansvarsloven bestemmer derimod ikke, hvilke udtalelser, tekster og billeder, der er strafbare eller kan medføre erstatning og godtgørelse."

Kilde: Wikipedia (Jeg ved det :) Jeg gad ikke bruge tid på at finde mere pålidelige direkte kilder.)

Hvis du følger linket, vil du bl.a. finde et eksempel med Jens Olaf Jersild, som blev dømt for at bringe racistiske udtalelser i fjernsynet, fremsat af de personer han interviewede. Så Amino kan faktisk godt stilles for ansvar for indlæg skrevet af brugere (anonyme eller ej).

Men det er da sejt nok, at du står fast på din egen påstand overfor så mange mennesker. :)

Kommer snart...

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Til tænkstort og Christine: Gode fakta at få med her. Det hjælper nok ikke synderligt med fakta dog - det gør det sjældent i tilfælde som dette. Men godt at få det præciseret uanset!

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Rosenstand:

Til tænkstort og Christine: Gode fakta at få med her. Det hjælper nok ikke synderligt med fakta dog - det gør det sjældent i tilfælde som dette. Men godt at få det præciseret uanset!

 

Thomas nu skal du være sød og man skal aldrig sige aldrig Big Smile det siger Martin T. selv Wink og uanset håber jeg det kan have en eventuel præventiv effekt og måske oplysende sideeffekt hvis nogen læser med på sidelinjen... Måske meget optimistisk, men man skal jo aldrig sige .... og så sagde de alle i kor.... "aldrig" Smile

Side 4 ud af 4 (38 indlæg)