Jeg har pr. 1/1-2010 lejet et kontor. Her betaler jeg husleje, Varme, Vand, El og rengøring.
Men nu har jeg modtaget en opkrævning for Juli og nu er der kommet en ekstra post på "Køl", som må være for vores airconditionanlæg. (det er ca. en stigning på 20% af hele huslejen)
Jeg har samtidig modtaget en ekstra faktura på "køl" fra 1/1 til 1/6-2010.
Der står ikke noget i kontrakten om køl. Men prisen på Varme, el, vand og rengøring står i kontrakten.
Mit spørgsmål:
1. Må en udlejer sætte en ekstra post på uden varsel?
Ring til udlejer og spørg hvad "køl" dækker over og hvor i kontrakten mellem jeres firmaer det står. Hvis det ikke fremgår af leje kontrakten, skal du selvfølig ikke betale.
Hvis køl dækker over en øget el-regning så kan udlejer sende den videre til dig, idet du iht. lejekontrakten skal betale for el, men det kommer an på hvordan det er skrevet i lejekontrakten., bl.a om udlejer har taget forbehold for pris stigninger.
Hvis ikke der står noget i lejekontrakten kan udlejer varsel en stigning, denne skal indeholde nogle betingelser som står skrevet i lejeloven, og hvis disse betingelser ikke er skrevet i varsel-skrivelsen er varslingsskrivelsen ugyldig.
Men ring til udlejer og spørg ham - de fleste udlejer er til at snakke med!