Finderen af Danefæ får en skattefri godtgørelse der svarer til værdien af fundet, som bliver fastsat af Nationalmuseet.
Er der ikke noget med 50% SKAL tilfalde grund ejeren?
Nej. Det er noget man kan aftale, foreksempel for at få lov til at søge på steder hvor der er stor sandsynlighed for gode fund. Men dem der søger med metaldetektor for at tjene penge, bliver hurtigt træt af det. :)
Ja hvis der bliver fundet noget så graver de det hele op, hvordan skal de ellers få resterne af fortiden op af jorden
Og hvorfor skal landmanden dele fortjensten med akeologen, det er jp landmandens ejendom, hvis man skulle lave en god løsning burde man lave en model som man gør med jagt nemlig at akeologen giver et kontigent for leje af et vist område og så deler han udbyttet med landmanden.
Ja hvis der bliver fundet noget så graver de det hele op, hvordan skal de ellers få resterne af fortiden op af jorden
Og hvorfor skal landmanden dele fortjensten med akeologen, det er jp landmandens ejendom, hvis man skulle lave en god løsning burde man lave en model som man gør med jagt nemlig at akeologen giver et kontigent for leje af et vist område og så deler han udbyttet med landmanden.
Der er rigtig meget du ikke har forstand på og dette er bare én af dem.
Du kan måske bedre forstå det når jeg fortæller dig at postbudet ikke betaler landmanden penge for at levere posten og du at ikke betaler penge for at gå en tur i skoven.
Det lyder jo rigtigt flot, det må være noget godt jord der er på Sjælland. Jeg har gået med detektor i 30 år og jeg finder da også altid noget, det er bare ikke så tit at det er noget værd :)
Der er rigtig meget du ikke har forstand på og dette er bare én af dem.
Du kan måske bedre forstå det når jeg fortæller dig at postbudet ikke betaler landmanden penge for at levere posten og du at ikke betaler penge for at gå en tur i skoven.
[/quote
Og jeg har kun nævnt hvordan jeg ved Jægere tegner kontrakter med landmændene, og det vil vel ikke være unaturligt for akeologer at bruge samme fremgangsmåde,.
Det er da ikke sikkert at prisniveauet skal matche jagt kontrakterne, men jeg tror at fremgangsmåden vil være attraktiv for landmændene, og let at "sælge dem ideen" da de kender princippet i forvejen...