Hej, jeg har fået bevilget et lån på 600.000 til køb af en eksisterende butik, med god omsætning og overskud. Banken er villige da jeg har en pæn friværdi i mit hus på 1,5 mio, så de tager bare pant i huset og løber vel ingen særlig risiko. Derfor synes jeg også at den rente de har tilbudt er for høj. 400.000 som anlægslån - rente 7,5% 200.000 kassekredit - 8,25% Alternativet er så at lave det som prioritetskredit med en rente på 5,5%. Dette er jeg ikke vild med, da jeg til at starte med også har sat mit hus til sikkerhed for min søster (som er partner). Vi har tænkt os at tinglyse 300.000 på hendes ejendom, men de er bare ikke noget værd p.t da hun lige har belånt sit hus alt hun kan til udbygning. Om nogle år hvor hendes hus forhåbentlig er steget vil vi så bare nedlyse pantet mit hus. Derfor har jeg ikke lyst til at lave en prioritetskredit på 600.000 (måske på 300.000) Håber på nogle kloge kommentaer. |
Selvfølgelig skal du gøre alt hvad du kan for at handle prisen ned. Send en mail til en flok andre banker og bed om en pris på lånet ud fra de samme forudsætninger.
Tag den billigste pris ned i din bank og fortæl dem, at du gerne fortsat vil handle med dem, hvis de tilbyder det samme. Hvis de ikke vil, så tag et billigere lån.
7% af 600k er 42k om året. Det er nok til både ferie og drinks med paraplyer og det hele, hvis du får handlet prisen på lånet langt længere ned! 
Hilsen Anders

Hilsen Anders