Hej Har lige startet en i/s, sammen med konen! Hvornår kan/må man afregne sin købsmoms til SKAT.? Er det når man køber varen hos sin leverandør, eller er det først når man har solgt varen til en kunde.? Nu bliver vi nok rigtig til grin. |
Afregning af Købsmoms/Salgsmoms
- 1
Afregningen skal ske efter følgende model: Salgsmoms - købsmoms =Momsafregning Jeg går ud fra, at I er nystartede og derfor skal I afregne jeres moms kvartalsvis, 40 dage efter kvartalets udløb (dvs. 10. maj, 10. august, 10. november og 10. februar). Senere afgøres hyppigheden af momsafregning af virksomhedens størrelse (dvs. omsætningsstørrelse) og her gælder følgende: Små virksomheder (< 1 mio. kr årlig omsætning) = Halvårligt (2 mdr. efter halvårets udløb, dvs. 1. sept. og 1. marts) Mellemstore virksomheder (1-15 mio. kr. årlig omsætning) = kvartalsvis (efter ovenstående beskrivelse)) Store virksomheder (>15 mio. kr. årlig omsætning) = månedsvis (25 dage efter månedes udløb - der er en lille afvigelse for juni måned hvor jeg mener det først er d. 10. august.) Husk at de frister jeg har skrevet ovenfor er sidste frist og man må derfor gerne afregne før, f.eks. dagen efter periodens udløb. Det er i øvrigt meget nemt at afregne moms gennem SKAT''s hjemmeside, hvor I blot skal have en tast-selv-kode. Håber det giver svar på dine spørgsmål, Mads M2E Erhvervsservice |
Tak for svaret, men det du skriver var jeg vist godt klar over.(det meste) Jeg kunne derfor stadig godt tænke mig om nogen viste om jeg kan få mine købsmoms tilbage inden jeg har solgt varen? Salgsmoms skal selvfølgelig afregnes med SKAT i det kvartal varen er solgt. Man kan jo hurtig få en del varer liggende på lager hvor der kan være bundet en del købsmoms i, som jo ville være rar, at få fri fra SKAT. ![]() |
Købsmoms og salgsmoms afregnes som Mads beskriver. Dvs. at du vil få din købsmoms tilbage kvartalsvis, samtidig med du betaler salgsmoms. Hilsen Tim |
Jeg mener ikke umiddelbart du kan få afregnet købsmomsen med det samme, men jeg skal da lige undersøge det engang. Der er dog nogle regler vedr. told, hvor man vist nok kan få fritagelse så længe det er på lager eller noget i den stil (toldfrit lager). Det er selvfølgelig kun aktuelt hvis det er en vare du importerer fra udlandet og er specielt attraktivt hvis der er høj toldsats. |
Hey frinds.. Tak for svarende på denne tråd, disse har været meget brugbare..
Men for at være konkret, (så jeg også fatter det) så skulle jeg meget gerne modtage mit cvr.nr. inden for de næste par dage, og så snart det er modtage, betale jeg for den hjemmeside jeg har købt, selvfølgelig med henblik på at tjene penge, men regner ikke med indtægt i første par mdr. Lad os f.eks. sige at hjemmesiden koster. 100.000,- inkl moms Hvornår får jeg de 20.000,- tilbage i købsmoms? (for dem har nemlig budgetterede med)
Ville bare lige høre, for ellers bliver jeg nok allerede nu, nød til at få hævede min kassekredit.. :o/ |
Hey frinds.. Tak for svarende på denne tråd, disse har været meget brugbare..
Men for at være konkret, (så jeg også fatter det) så skulle jeg meget gerne modtage mit cvr.nr. inden for de næste par dage, og så snart det er modtage, betale jeg for den hjemmeside jeg har købt, selvfølgelig med henblik på at tjene penge, men regner ikke med indtægt i første par mdr. Lad os f.eks. sige at hjemmesiden koster. 100.000,- inkl moms Hvornår får jeg de 20.000,- tilbage i købsmoms? (for dem har nemlig budgetterede med)
Ville bare lige høre, for ellers bliver jeg nok allerede nu, nød til at få hævede min kassekredit.. :o/ |
Hej,
Hvis du momsregistrerer dig nu og du afholder udgiften (100.000 inkl. moms) i 1. kvartal 2009 (jan-mar), vil du skulle indberette dette allerede for første kvartal. Moms skal indberettes for 1. kvartal inden d. 11. maj (eller deromkring), men må gerne gøres tidligere. Der går typisk en uges tid fra du indberetter til du får momsen refunderet (under den antagelse at du ikke har salgsmoms, som jo vil skulle modregnes i de 20.000).
Mads |
Hej! Rent momsmæssigt er det fakturadatoen, og ikke betalingsdatoen, der er afgørende. Så lige så snart momsperioden er åben i tast-selv, kan du søge momsen retur. |