Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kontrol af ELapparater

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 06
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :
jeg er bekendt med at el apparater skal kontrolleres 2 x årligt,

hvor finder jeg hvad kontrollen omfatter ??

det er sansynligvis ikke bare at tjekke skidtet virker ??

HJÆLP ....

nogle links...???

Fra Køge
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 19:41

Hej,

Når du bruger bl.a. el-værktøj professionelt, skal det kontrolleres hvert halve år. I forbindelse med kontrollen undersøges maskinen for brud på isolering, muligheder for overgang (risiko for stød) samt om maskinen i sig selv kan være farlig (ved at falde fra hinanden).

I samme moment kan der så udføres almindelig forebyggende vedligehold (smøring, udskiftning af kul m.v.) eller deciderede reparationer.

Kig evt. på arbejdstilsynets hjemmeside.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 21:43

Du skal dels lave et eftersyn af værktøjet hvor du ser efter defekter eller mangler. Så skal maskineriet måles igennem (isolationstestes) og slutteligt skal det funktionstestes.

Giv lyd hvis du har behov for assistance.

Fra Nibe
Tilmeldt 1. Mar 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 19:02

Bare til alles orientering er de regler der er gældende for håndværktøjs ½ årlige kontrol gælder for ALLE og så det du har derhjemme. Arbejdstilsynets regler gælder nemlig for alle også de private.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Fra  Steinaa Skrevet kl. 21:07

... men da der ikke er tale om en situation med arbejdsgiver / arbejdstager blander arbejdstilsynet sig ikke i hvad du laver indenfor hjemmets fire vægge...

Fra Nibe
Tilmeldt 1. Mar 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 19:34

Hvis du lever i den tro er det jo op til dig. Men i dagens danmark er reglerne til for alle og det gælder alt hvad du foretager dig der har med arbejde at gøre også i dit eget private hjem. Og ja den med elapparater gælder også for dit private elværktøj. Ellers ville det jo være nemt at give folk værktøjspenge som en tømrer fik før hen og så skulle man jo ikke tænke på om det var i orden eller noget som arbejdsgiver. Men hvis du er af en anden overbevisning er det fint for mig. Men det er jo så dit problem den dag der sker noget.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Fra  Steinaa Skrevet kl. 21:07

Jeg har på intet tidspunkt sagt at reglerne ikke gælder - blot at arbejdstilsynet ikke blander sig i hvad du laver hjemme i privaten. 

Fra København
Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 21:58

Hej Steinway.

Nu kan jeg se på din hjemmeside at du tilbyder information/undervisning omkring ting i ELbranchen. ("Kvalitetssikring")

Jeg vil hører om du vidste hvor man kan finde samme information omkring VVS virksomheder. Helst sider hvor man selv kan læse love, bekendtgørelserne etc. Hvis du da ved dette, går ud fra de sikkert kunne være samme sted som hvor man kan læse ting omrking ELbranchen.

Har lovet jeg lige ville hjælpe min far, da dem de pt. bruger tager 1200kr i timen.

Steffen

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Fra  Steinaa Skrevet kl. 23:29

Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside ville være nærliggende - www.sik.dk

Herinde skulle det være muligt at finde de relevante skrivelser.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)