Igennem vores knoklearbejde med vores hjemmeside har vi haft en proff. fotograf til at lave produktfotos og stemningsbilleder til brug på siden. Dette arbejde har været rimeligt kostbart og naturligvis har vi copyright på vores billeder, men hvordan forholder det sig med produktfotos? Vi følte at de fotos, som vores leverandør havde ikke var optmale nok til vores hjemmeside så vi fik fotografen til at lave en serie, som passede os. Vi har i øvrigt lavet billederne til gavn for vores kunder, som frit kan bruge billederne i deres netbutikker i, såfremt de er danske. Vores leverandør i UK har rost vores arbejde med hjemmesiden og sagt de måske endda kunne finde på at benytte nogle af dem. Det skal siges at leverandøren fra starten har sagt at de ikke vil bidrage til vores markedsføring i DK. Fair nok, vi har det ok med at klare os selv, men jeg er dog lidt harm over at andre i udlandet bruger vores arbejde som vi har betalt for. Jeg har netop opdaget at en forhandler i USA har taget vores produktbilleder til deres hjemmeside. ![]() Hvad kan jeg gøre? Den globale rettighed til produkterne ligger selvfølgelig hos vores leverandør og til en vis grænse kan vi nok ikke gøre det til vores ved blot at tage et billede af produktet. Jeg er dog af den opfattelse at de arbejde, som vi har lavet til vores markedsføring i DK er vores og andre som vi gøre brug f det bør kompensere os. Hvad har jeg krav på? mvh Heine mohko |
Rettighed til produktbilleder
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
- 1
"He who has begun his task is half way done. Have the courage to begin!"
Nu er det jo en lidt klistret affære, når den også går ud over landegrænserne osv. Til at starte med: Er du overhovedet sikker på at billederne er dine? Hvis du ikke har kontrakt med din fotograf om, at du erhverver rettighederne - så tilhører de faktisk ham - også selvom du har betalt for dem. Dernæst: Hvadenten billederne er dine eller fotografens - så må en anden forhandler ikke bruge dem, under dansk lovgivning. Kræv erstatning + at de fjerner billederne (dog kun, hvis billederne rent faktisk er dine). Med hensyn til den internationale leverandør, så har han så vidt jeg ved, heller ikke noget at komme efter, mht. jeres billeder. Sådan tolker jeg i hvert fald ophavsretsloven, der bl.a. indeholder flg. paragraf: § 4. "Den, som oversætter, omarbejder eller på anden måde bearbejder et værk, herunder overfører det til en anden litteratur‑ eller kunstart, har ophavsret til værket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk. Stk. 2. Ophavsretten til et nyt og selvstændigt værk, som er frembragt gennem fri benyttelse af et andet, er ikke afhængig af ophavsretten til det oprindelige værk. " Jeg er dog ikke 100% sikker på, hvordan det forholder sig mht. produktbilleder, hvor langt en producents rettigheder strækker sig. Det er der måske et par af fotograferne (eller advokaterne) herinde, der er bedre til at svare på. |
Hej For det første har jeg nok lagt denne tråd i den forkerete katagori, men jeg håber at den bliver grebet af dem, som sidder med kommentarer. Tak for dit svar Lone. Om det er os eller fotgrafen, som ligger med rettigheden er ikke problemet i denne sag. Vi har et godt forhold og samarbejde med fotografen og jeg har det fint nok med, at den juridiske rettigehed ligger hos ham. Jeg ved det er forbandet svært at sikre sig imod, at andre uretmæssigt benytter sig af ens arbejde. Men jeg vil nok lige vende det med producenten. /Heine |
"He who has begun his task is half way done. Have the courage to begin!"
Det er fint nok, at du har et godt forhold til din fotograf, men I bør stadig have en kontrakt ang. brugen af billeder. Under alle omstændigheder - så længe rettighederne er hans/hendes, har du faktisk ikke noget at komme efter, mht. at kontakte producenten og andre virksomheder der bruger billederne. Det er fotografens opgave. Så længe billederne er hans/hendes. ... og til sidst - få dog lavet en kontrakt! :-) |
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)