Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan det holde i DK?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 11. Apr 08
Indlæg ialt: 165
Fra  www.findroommate.dk Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

God aften,

Jeg faldt lige over dette site. http://uk.zopa.com/ZopaWeb/

Jeg tænkte så på om sådan et koncept ville kunne lade sig gøre i Danmark. Her tænker jeg mere på regler osv. Det kunne da være sjovt at finde ud af, ikke fordi jeg ønsker at opstarte det. Jeg syntes bare det er et ok koncept.

Som jeg har forstået det. (ret mig endeligt) så kan man låne penge af private folk uden om bankerne. Og man kan udlåne sin formue til et ret fordelagtig rente. Jeg har som sagt ikke nærlæst reglerne igennem.

Hvad syntes i om det?

Mvh Kristian Matthes

Fra Århus
Tilmeldt 15. Aug 09
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 22:25

På overfladen synes jeg konceptet lyder lovende - Med en top nice og troværdig hjemme side, hvor du virkelig får forklaret, at der ingen smuthuller er, så tror jeg godt det ville kunne lade sig gøre i dk

Fra København S
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 236
Fra  DanDrone Skrevet kl. 22:28

Det er fandme et smart koncept, hvis man kan få sat det ordentlig op.

Spørgsmålet er bare hvor risikoen ligger henne, såfremt der er en dårlig betaler. Er det hos firmaet eller hos ham som låner sine penge ud?

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 22:29

God ide.

Jeg har faktisk haft en lignende ide, men er igang med en anden projekt så har ikke haft tid og mulighed for at undersøge om love og regler i DK, om det rent faktisk kan lade sig gøre.

Umiddelbart tror jeg, at der sikkert er et eller andet lov/regel, der vil gøre det svært at få sådan en side op i DK, men hvad ved jeg, har som sagt ikke undersøgt det.

Hvis der ikke er nogen lovmæssige forhindringer, tror jeg ideen er meget god.

Kommer snart...

Fra Lyngby
Tilmeldt 11. Apr 08
Fra  www.findroommate.dk Skrevet kl. 22:30

"Det er fandme et smart koncept, hvis man kan få sat det ordentlig op.

Spørgsmålet er bare hvor risikoen ligger henne, såfremt der er en dårlig betaler. Er det hos firmaet eller hos ham som låner sine penge ud?"

Ja lige præcis, det er også det jeg tænker. Men konceptet er super cool, kunne være sjovt at kigge lidt nærmere på det :-)

Mvh Kristian Matthes

Fra København S
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 236
Fra  DanDrone Skrevet kl. 22:34

Hvis lovgivningen er til sådan et koncept i danmark, så kan man måske kontakte Zopa for at høre, om man må "kopiere" deres koncept - Eller sagt med andre ord, om man skal hjælpe dem med at starte op i DK og indgå en form for franchise.

Så slipper man for selv at skal lave den dybe tallerken igen med hvordan renten bliver fastsat, hvor risikoen skal ligge, hvordan kunderne skal kreditvurderes osv.

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. May 09
Indlæg ialt: 493
Fra  ThomsenMedia Skrevet kl. 22:36

I Danmark skal man godkendes af Finanstilsynet for at kunne drive bankvirksomhed.

§ 7. Virksomheder, der udøver virksomhed, som består i fra offentligheden at modtage indlån eller andre midler, der skal tilbagebetales samt i at yde lån for egen regning, dog ikke på grundlag af udstedelse af realkreditobligationer, jf. § 8, stk. 3, skal have tilladelse som pengeinstitut. Pengeinstitutter må kun udøve virksomhed som nævnt i bilag 1 samt virksomhed efter §§ 24-26.

http://www.finanstilsynet.dk/da/Regler-og-praksis/Lovsamling.aspx

Venlig hilsen

Per Thomsen

Fra Lyngby
Tilmeldt 11. Apr 08
Fra  www.findroommate.dk Skrevet kl. 22:36

God ide Andres. Men jeg har bare en eller dum anelse om at DK sucks når det kommer til disse koncepter. Tænk nu hvis der skulle komme en privat konkurrent til de store banker. Men feel free til at kontakte dem, du må endelig sige til hvis du gør noget ud af det ;-)

Mvh Kristian Matthes

Fra Lyngby
Tilmeldt 11. Apr 08
Fra  www.findroommate.dk Skrevet kl. 22:38

“I Danmark skal man godkendes af Finanstilsynet for at kunne drive bankvirksomhed.

§ 7. Virksomheder, der udøver virksomhed, som består i fra offentligheden at modtage indlån eller andre midler, der skal tilbagebetales samt i at yde lån for egen regning, dog ikke på grundlag af udstedelse af realkreditobligationer, jf. § 8, stk. 3, skal have tilladelse som pengeinstitut. Pengeinstitutter må kun udøve virksomhed som nævnt i bilag 1 samt virksomhed efter §§ 24-26.“

Gad vide hvad det så kræver at få sådan en tilladelse?

Mvh Kristian Matthes

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 22:42

Per Thomsen:

I Danmark skal man godkendes af Finanstilsynet for at kunne drive bankvirksomhed.

Ja, det var lige det jeg havde på fornemmelsen. :)

Hvad nu hvis virksomheden bag hjemmesiden bliver godkendt af Finanstilsynet, går de privatelångivere der benytter hjemmesiden ind under godkendelsen?

Eller skal hvert enkelt privatlångiver, der benytter sig af hjemmesiden godkendes af Finanstilsynet enkeltvis?

Kommer snart...

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)