Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

principielt sp. vedr. diskrimination

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

DR (og andre virksomheder rundt om i verden) diskriminerer ved kun at tilbyde deres produkter til folk fra bestemte lande. F.eks. kan man kun se DR TV på nettet hvis man befinder sig i Danmark og bor du f.ex. i Malmø er der altså lukket af. På samme måde er der mange andre virksomheder i andre lande der kun tilbyder deres produkt til folk der befinder sig i bestmte lande.

Er denne praksis ikke imod menneskerettigherne eller diverse love vedr. diskrimination?

Må jeg (ved brug af evt. samme argumenter som DR og andre gør brug af) f.eks. åbne en restaurant i København og så afvise alle kunder der ikke har bopæl i Danmark?

Ikke at jeg har tænkt mig at åbne en restaurant, men det viser måske hvor forkert deres tankegang er. Eller hvad mener i?

Og et bonusspørgsmål: Hvordan kan det i øvrigt være at et forsikringsselskab gerne må diskriminere på køn? en ung mand skal f.eks. betale meget mere for sin bilforsikring end en kvinde. Må min (tænkte) restaurant gerne tage sig mere betalt af de mandlige kunder? (de spiser jo mere!)

Mvh.

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 554
Fra  dymagic Skrevet kl. 12:04

MaxJensen:

Og et bonusspørgsmål: Hvordan kan det i øvrigt være at et forsikringsselskab gerne må diskriminere på køn? en ung mand skal f.eks. betale meget mere for sin bilforsikring end en kvinde. Må min (tænkte) restaurant gerne tage sig mere betalt af de mandlige kunder? (de spiser jo mere!)

Tjah... du kan vel lade være at tilbyde fri buffet?  Og fx lade kunderne veje deres tallerken og betale pr. 100 g?

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 12:08

MaxJensen:
Er denne praksis ikke imod menneskerettigherne eller diverse love vedr. diskrimination?

Nej.... Hvordan i alverden kan du få den idé?

DR diskriminerer jo ikke - de er fuldstændigt ligeglad med om du er dansk, svensk, tyk, tynd, brun, bleg, venstrehåndet osv. osv.... De tilbyder bare kun deres produkt inden for visse geografiske områder....

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Fra  dymagic Skrevet kl. 12:13

MaxJensen:
Og et bonusspørgsmål: Hvordan kan det i øvrigt være at et forsikringsselskab gerne må diskriminere på køn? en ung mand skal f.eks. betale meget mere for sin bilforsikring end en kvinde.

Der indgår jo i øvrigt også væsentlig flere elementer i en risikoberegning end lige køn.

Fx. alder, postnummer, type af bil, skadehistorik, antal år med egen bil osv.

Tilmeldt 5. Oct 09
Skrevet kl. 12:16
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Fama:

De tilbyder bare kun deres produkt inden for visse geografiske områder....

Ja, så bliver jeg jo diskrimineret baseret på min geografiske lokation...

Må jeg f.eks. gerne lave en natklub i københavn og så sige til dørmændende at de skal afvise alle der kommer fra Greve, Ishøj og Nørrebro..  Jeg vil nemlig kun have hvide nordsjællændere ind....

Tilmeldt 5. Oct 09
Skrevet kl. 12:19

Een ting er om man kan undgå noget, noget andet er om det er lovligt eller ej at undgå noget vha. kønsdiskrimination...

Tilmeldt 5. Oct 09
Skrevet kl. 12:25

Jimmy Carlsen:

Der indgår jo i øvrigt også væsentlig flere elementer i en risikoberegning end lige køn.

Fx. alder, postnummer, type af bil, skadehistorik, antal år med egen bil osv.

Ja det er da rigtigt nok, men hvorffor må de overhovedet bruge køn som en parameter i det hele taget. Prøv at få et automatisk tilbud fra et forsikringsselskab på deres hjemmeside, du skal indtaste dit køn, hvorffor skal de vide dit køn for at give dig en pris? jo det er jo selvfølgelig fordi de bruger den information til at diskriminere.

Hvordan hulen kan det være lovligt?

Jeg forstår godt, til dels, de andre som skadehistorik, biltype, osv, men absolut ikke køn.

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 12:47

MaxJensen:
Ja, så bliver jeg jo diskrimineret baseret på min geografiske lokation...

Nej du gør da ikke.... Hvis de tillod din nabo at se deres ting kunne vi måske tale om det.... Men det er jo lige for alle.

MaxJensen:
Må jeg f.eks. gerne lave en natklub i københavn og så sige til dørmændende at de skal afvise alle der kommer fra Greve, Ishøj og Nørrebro..  Jeg vil nemlig kun have hvide nordsjællændere ind....

Det er jo heller ikke det DR gør.... De er pisseligeglade med hvor du kommer fra. De har bare spærret for udenlandske IP's.....

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Fra  dymagic Skrevet kl. 12:56

MaxJensen:
jo det er jo selvfølgelig fordi de bruger den information til at diskriminere.

Nej, de skal bruge det til risikoberegning i en meget meget lang formel. Ikke til diskrimination.

MaxJensen:
Jeg forstår godt, til dels, de andre som skadehistorik, biltype, osv, men absolut ikke køn.

Hvorfor skal de så diskriminere fordi folk er spader til at køre bil?  Eller fordi de bedre kan lide en Golf GTi med sportspakke end en Skoda Fabia?

Jeg tror bare ikke på, du kan bruge et forsikringsselskabs risikoberegning i den her sammenligning... men ellers prøv det dog ved retten? :)

EU:
...

Anvendelse på forsikringsområdet

...

Medlemsstaterne kan dog beslutte at tillade forholdsmæssigt afpassede forskelle i enkeltpersoners præmier og ydelser, hvis anvendelsen af køn er en afgørende faktor ved risikovurderingen, der er baseret på relevante og nøjagtige aktuarmæssige og statistiske data, der skal indsamles, offentliggøres og ajourføres regelmæssigt.

...

http://europa.eu/legislation_summaries/employment_and_social_policy/equality_between_men_and_women/c10935_da.htm

Tilmeldt 5. Oct 09
Skrevet kl. 12:56

Fama:

Nej du gør da ikke.... Hvis de tillod din nabo at se deres ting kunne vi måske tale om det.... Men det er jo lige for alle.

Ex: Jeg er Dansker og bor i Malmø. Min 'nabo' der er Dansker bor lige over broen på Amager. Vi betaler begge skat i Danmark (skat der går til DR). Min nabo kan se DR på nettet. Jeg kan ikke for jeg bliver diskrimineret imod på basis af min geografiske lokation.

Fama:

MaxJensen:

Det er jo heller ikke det DR gør.... De er pisseligeglade med hvor du kommer fra. De har bare spærret for udenlandske IP's.....

Det er ikke helt det de gør det er rigtigt, men resultatet er det samme...

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)