Jeg ved det har været behandlet 1000 gange men jeg er alligevel blevet i tvivl i følgende 2 tilfælde:
(1) Køb i EU/udlandet til momsfritaget aktivitet, som selvsagt ikke indgår i noget momsregnskab - skal der alligevel indberettes noget a la i rubrik A. "Værdi uden moms af varekøb i udlandet"? (bliver kun i tvivl fordi jeg både har momspligtige og momsfritaget aktiviteter der køber varer fra samme sted i udlandet)
(2) Køb i USA (til momspligtige aktiviteter) hvor sælges ikke har fået mit cvr.nr. og beregner 25% dk moms. Kan man trække den moms fra som et almindeligt dk-køb, eller skal det behandles som udlanskøb så der lægges (yderligere) 25% moms til som trækkes fra som Købsmoms og angives som "moms af varekøb i udlandet" (som tillæg til salgsmoms). - Og derved indgår den oprindelig betalte 25% moms til sælger som en udgift i skatteregnskabet.
Håber spørgsmålene er klarer og I har nogle klare svar på sagen :-)
(1) Du skal faktisk betale momsen (altså dansk moms på din udenlandske leverandørs vegne) ved at indberette den som "moms af varekøb i udlandet" men ikke trække den fra i købsmomsen.
(2) Hvis sælgeren beregner 25% dansk moms, skal regningen behandles fuldstændigt, som om der var tale om en dansk forhandler, og der skal ikke beregnes nogen form erhvervelsesmoms eller lignende.
Tak fordi du endnu engang kommer mig til undsætning. Et lille tillægsspørgsmål...
Mht til (1) Hvad hvis der allerede er eksempelvis tysk moms på varen, - skal man så også yderligere indberette som du skriver og ikke fratrække noget købsmoms? eller gælder det kun hvis man har købt varen b2b uden moms at man selv skal indberette moms hvis det bruges til momsfritaget aktiviteter? (Sådan gætter jeg på det må være for ellers vil der jo opstå problemer for dem som ikke er moms-registreret men kun har momsfritaget aktiviteter, - de indberetter jo aldrig noget men køber jo også altid med en eller anden form for moms på varen, right? )
Vedr (2) OK super, og så skal man heller ikke angive noget i rubrik A da den angivelse netop drejer sig om hvor stor en andel af ens erhvervelsesmoms der hidrører fra EU-køb contra import fra resten af verden.