En Notar bekræfter ikke dokumentets indhold, men at du er underskriveren på den givne dato. Retten kan opbevare testamenter der er blevet notariserede, men så vidt jeg er orienteret ikke andre dokumenter. Hvis du derfor vælger at få bekræftet, at du har underskrevet dit idé dokument på en given dato skal du selv stå for opbevaringen, eksempelvis i en bankboks.
Jeg kan på dit indlæg forstå, at du ønsker at vedlægge en kopi af dette dokument, som også fås hos notaren, til en hemmeligholdelsesaftale, som underskrives af den virksomhed du fortæller om din idé.
Det vil sige, at du kan nu bekræfte, at det er dig som har underskrevet det dokument, som ligger i din bankboks, og som virksomheden under betingelserne i hemmeligholdelsesaftalen har fået udleveret en kopi af.
For mig at se, burde det være nok, at du har en kopi af den underskrevne hemmeligholdelsesaftale, hvor det fremgår, at du på underskriftsdatoen har udleveret dit idé dokument i fortrolighed til virksomheden.
Umiddelbart kan jeg ikke se, at det forbedrer din situation vedrørende ressourcer til juridiske uoverensstemmelser, da du jo ved misligehold af hemmeligholdelsesaftalen jo stadig er nødt til at anlægge en retssag mod den pågældende virksomhed.
Du har ret i, at patenter er dyrer end den model du foreslår, men her får du altså også en ret til at afholde andre fra at udøve din opfindelse som beskrevet i kravene i dit udstedte patent. Det ændrer naturligvis ikke på de små ressourcer man har som dødelig iværksætter, men hvis opfindelsen er tilstrækkelig kommercielt interessant kan du eventuelt sælge patentrettighederne til en mere ressourcestærk virksomhed og få noget andet end udgifter ud af situationen.
For både idé dokumentet og patentansøgningen vil jeg give dig samme råd. Sørg for både at beskrive det generelle koncept, samt alle de udførelsesformer du kan komme i tanke om. Prøv også gerne at beskrive det element som er ansvarlig for det "smarte" i din opfindelse.
Eksempel: hvis vi forestiller os at cykler er kendt, men ikke at udveksling ved brug af gear er kendt og noget du har opfundet. Her bør du beskrive, at det er den indbyrdes udveksling mellem tandhjulene som gør at cykelhjulet drejer flere eller færre omgange pr. tråd. Samtig bør du generalisere konceptet med, at et gear kan bruges til at skabe mere eller mindre rotationer pga. udveksling, samt at konceptet gear ikke er begrænset til cykler, men både, biler, flyvemaskiner, hejseanordninger, osv.
Med venlig hilsen
Casper