Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

publicus notarius

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg er skeptiker vedr. patentansøgninger og hører at en del virksomheder i stedet anvender et publicus notarius (stavet forkert? Beklager).

Som jeg forstår det går man til en dommer med et kort oprids af sin ide - ikke de kæmpe detaljerede planer som en patentansøgning kræver. Dommeren giver en et stempel som beviser at man har haft ideen på datoen. 

Jeg er klar over at man med et PN ikke kan gå efter andre som kopierer din idé, men det kan man jo alligevel ikke som almindelig dødelig iværksætter idet ressourcerne er små, men omvendt så kan PN sikre en på den måde, at jeg kan beskytte mig mod dem som tager patent på ideen efterfølgende bare for at score kassen?

Er det rigtig forstået? Hvad er fordelene / ulemperne ved PN? 

Pft

Anna

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:27
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:13

Hey

Tak for svaret. Jeg søger videre og håber at blive lidt klogere. Ville gerne høre fra folk med erfaringer med Publicus Notarius ;-)

God weekend, 

Mvh

Anna

Tilmeldt 31. Oct 08
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 16:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En Notar bekræfter ikke dokumentets indhold, men at du er underskriveren på den givne dato. Retten kan opbevare testamenter der er blevet notariserede, men så vidt jeg er orienteret ikke andre dokumenter. Hvis du derfor vælger at få bekræftet, at du har underskrevet dit idé dokument på en given dato skal du selv stå for opbevaringen, eksempelvis i en bankboks.

Jeg kan på dit indlæg forstå, at du ønsker at vedlægge en kopi af dette dokument, som også fås hos notaren, til en hemmeligholdelsesaftale, som underskrives af den virksomhed du fortæller om din idé.

Det vil sige, at du kan nu bekræfte, at det er dig som har underskrevet det dokument, som ligger i din bankboks, og som virksomheden under betingelserne i hemmeligholdelsesaftalen har fået udleveret en kopi af.

For mig at se, burde det være nok, at du har en kopi af den underskrevne hemmeligholdelsesaftale, hvor det fremgår, at du på underskriftsdatoen har udleveret dit idé dokument i fortrolighed til virksomheden.

Umiddelbart kan jeg ikke se, at det forbedrer din situation vedrørende ressourcer til juridiske uoverensstemmelser, da du jo ved misligehold af hemmeligholdelsesaftalen jo stadig er nødt til at anlægge en retssag mod den pågældende virksomhed.

Du har ret i, at patenter er dyrer end den model du foreslår, men her får du altså også en ret til at afholde andre fra at udøve din opfindelse som beskrevet i kravene i dit udstedte patent. Det ændrer naturligvis ikke på de små ressourcer man har som dødelig iværksætter, men hvis opfindelsen er tilstrækkelig kommercielt interessant kan du eventuelt sælge patentrettighederne til en mere ressourcestærk virksomhed og få noget andet end udgifter ud af situationen.

For både idé dokumentet og patentansøgningen vil jeg give dig samme råd. Sørg for både at beskrive det generelle koncept, samt alle de udførelsesformer du kan komme i tanke om. Prøv også gerne at beskrive det element som er ansvarlig for det "smarte" i din opfindelse.

Eksempel: hvis vi forestiller os at cykler er kendt, men ikke at udveksling ved brug af gear er kendt og noget du har opfundet. Her bør du beskrive, at det er den indbyrdes udveksling mellem tandhjulene som gør at cykelhjulet drejer flere eller færre omgange pr. tråd. Samtig bør du generalisere konceptet med, at et gear kan bruges til at skabe mere eller mindre rotationer pga. udveksling, samt at konceptet gear ikke er begrænset til cykler, men både, biler, flyvemaskiner, hejseanordninger, osv.

Med venlig hilsen

Casper

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:22

Hej, 

Mange tak for svaret. Det hjalp på afklaringen :-) 

/Anna

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12858
Skrevet kl. 17:41

Hej Anna

Har du overhoved undersøgt om du kan tage et rigtigt patent på din evt. opfindelse? 

Måske du kunne få noget ud af dette link.  http://opfind.nu/

Mvh

Ravn

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:01

Hej

Tak for tippet omkring opfind.nu ;-) Det link gemmer jeg lige. Det er jo en kanon hjemmeside.

Jeg står ikke lige og skal i gang med patent lige nu, men har et par koncepter som jeg tror på, på sigt - da jeg ikke er selvstændig endnu skal jeg lige have startet som selvstændig konsulent først. Forventet drift i August/September. Når jeg er godt i gang og har affundet mig med springet til selvstændig håber jeg at få lidt tid ind i mellem til at arbejde i udvikling af det første fysiske koncepter ;-) Herunder er det vigtigt at sikre at jeg følger den rigtige proces. 

/Anna

Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 13:11

hej Anna,

Du skriver:

Anna:
Jeg er klar over at man med et PN ikke kan gå efter andre som kopierer din idé, men det kan man jo alligevel ikke som almindelig dødelig iværksætter idet ressourcerne er små, men omvendt så kan PN sikre en på den måde, at jeg kan beskytte mig mod dem som tager patent på ideen efterfølgende bare for at score kassen?

Et meget vigtigt punkt at huske på er, at der kun er to ting der kan forhindre (i hvert fald uden væsentlige omkostninger for dig) andre i at patentere din opfindelse:

den ene er at en beskrivelse af opfindelsen er offentliggjort. Men det hænger jo ikke særligt godt sammen med at lave NDA osv. Har en samarbejdspartner overtrådt en NDA kan man selvfølgelig slæbe dem i retten og kræve erstatning - visse patentansøgninger kan man endda få overdraget når man beviser at man er den lovmæssigt berettigede ansøger - men idéen er jo netop at undgå store udgifter.

den anden er at en identisk ansøgning er indleveret, men ikke offentliggjort (patentlovens §2 stk.2) - under forudsætning af at den senere bliver offentliggjort (det kræver at man betaler gebyrer for ansøgning). Dette kræver jo så at man kan skaffe midler til at beskytte sin opfindelse, eller at man giver afkald på den (ved at offentliggøre men ikke fortsætte patentarbejdet), 

NP-proceduren er således alene en måde at sikre sig et retsgyldigt bevis på - og man bør nøje overveje præcis hvad det er man vil bevise, inden man går til NP.

Held & lykke,

Det ovenstående er et debatindlæg og hverken kan eller skal opfattes som et forsøg på rådgivning. Mvh Henrik Heile Christensen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:25

Tak for yderligere info. Jeg er klar over at jeg skal være ret konkret når jeg går til NP ;-) Ellers bliver det svært at bevise noget...  

Hvad angår selve problematikken omkring idea-sharing tror jeg måske jeg kommer til at tage chancen overfor nogle mennesker jeg har tiltro til. Det er jo alligevel de færreste virksomheder der vil fraskrive sig retten til en opfindelse de ikke kender til. De kan jo internt have tænkt i de samme baner og så har de pludselig fraskrevet sig retten til at fortsætte ad den vej? Jeg kender i hvert fald til et par  virksomheder der tøver ved at underskrive noget bindende ang. en forretningside eller opfindelse de skal have fremvist.

/Anna

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)