Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorar eller timeansat grafiker?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Hadsten ved Århus
Tilmeldt 11. Feb 08
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil konkret gerne have en ung mand, til at lave nogle fastdefinerede opgaver for mig indenfor grafisk design. Men jeg er lidt overvældet over reglerne omkring ansatte og hvordan jeg skal klare betalingen af det uden at bruge en masse tid på administration eller tage for store risici omkring at få skat på nakken.

Han kommer fra et andet EU land opreindeligt, men har studeret i Danmark og har været i sin skolepraktik her i virksomheden. Skolepraktikken er ovre for et par måneder siden.

Jeg regnede med at jeg kunne betale ham for opgaven som honorar. Han kommer ikke til at tjene over 50.000 om året på den måde. Så han skal vel ikke momsregistreres, oprette virksomhed eller noget? Han har timelønnet arbejde deltid et andet sted, indenfor noget helt andet. Jeg kommer sandsynligvis med flere opgaver til ham senere.

Jeg har fundet ud af at jeg skal indberette det til skat som B-indkomst, men ikke 'indeholde' noget.

Han skal så selv også indberette B-indkomst ved årets afslutning og betale skatten der.

Jeg har hørt at hvis der ikke bliver betalt (kunne fx ske hvis vedkommende tager tilbage til sit hjemland og glemmer det) så hænger arbejdsgiveren på skatten. Er det rigtigt? Nogen vej uden om dette?

Ellers nogle kommentarer til det eller nogen som selv har gjort det på tilsvarende måde?

På forhånd tak!

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:18

Hej Poul

Du kan godt udbetale honorarer enkelte gange i løbet af et år, men får jeres samarbejde karakter af mere fast arbejde, f.eks. månedligt, så skal du udbetale A-indkomst.

Honoraret kan give problemer, hvis ikke den unge mand har forstået skattesystemet og/eller undlader at lægge penge til side til B-skatten. Jeg ved ikke, om du faktisk kan komme til at hænge på betalingen af B-skatten, men det er under alle omstændigheder mere sikkert at betale A-indkomst.

Den unge mand skal ikke momsregistreres eller lignende for at få honorar: Det er stadig en personlig indkomst, der bare bliver beskattet på et senere tidspunkt.

Det behøver ikke at blive så kompliceret med en lønsystem endda. Du skal bruge et lønsystem (og der findes både gode og billige på markedet), som ordner det hele for dig: Du indberetter lønnen og herefter klarer lønsystemet overførsler af løn, A-skat, feriepenge mv. Men selvfølgelig er der mere administration i det, end der vil være i honorarudbetalingen.

Når jeg udbetaler honorarer (har ansatte på A-indkomst i forvejen) bruger jeg også lønsystemet til det, for så slipper jeg helt for at skulle holde øje med indberetninger til skat osv. i januar måned hvert år - den slags er på plads.

Dbh
Anette

Fra Hadsten ved Århus
Tilmeldt 11. Feb 08
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 14:01

Tak for svar.

Jeg bruger Danløn og har lige været inde og tjekke og man kan vælge "Honorarlønnet".

Så jeg regner med at bruge Danløn til det så, så jeg slipper for at indberette selv via eIndkomst.

Vil også se om det kan lykkes mig at køre det som A-indkomst.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)