Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af andre virksomeders logoer og kendetegn uden at spørge

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen.

Jeg ser hele tiden eksempler på at f.eks. Googles logo bliver anvendt i stor stil på hjemmesider overalt, både i Danmark, af Amino virksomheder og i resten af verden.

Jeg har selv afholdt mig fra at Copy-Paste Googles logo ind på vores egen hjemmeside, på den anden side, så ser det ud til, at vi snart er de sidste i verden der IKKE har gjort det.

I denne tid oplever vi en større og større brug af video til at præsentere og vise koncepter, da video jo kan forklare ting meget tydeligere og hurtigere end det skrevne ord.

Mit spørgsmål er så: Er det OK at anvende screen captures af andre virksomheders hjemmesider i offentlige videopræsentationer, der har til formål at forklare en sammenhæng.

I princippet er det en elektronisk udgave af det samme, vi ser i diverse e-bøger for tiden.

I USA har man et begreb, der heller "Fair Use".

Det har vi ikke i Danmark.

Her har vi et begreb, der hedder "Citatretten".

Men hvor langt må man gå?

Hvad er præcedens?

Må man lægge Googles grafik ind på egen hjemmeside for at forklare at det er den Google, man taler om?

Må man medtage Googles logo, hvis man laver et screen capture af indtastninger i søgefeltet? (Det er nærmest svært at undgå)

Må man vise korte screen capture klip optaget fra f.eks. Amazon, Jubii, Børsen, Berlingske ..... Amino.... en hvilken som helst side, så længe man gør det for at forklare en sammenhæng og ikke taler negativt om hjemmesiderne eller virksomhederne bag?

Vil  "citatretten" dække i alle ovennævnte tilfælde?

Det var mange spørgsmål. Jeg håber, at en dygtig jurist kan svare på dem.

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 01:19

http://www.google.com/permissions/

http://www.google.com/permissions/guidelines.html

Måske kan du bruge dette til noget.

Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 149
Fra  Web Republic Skrevet kl. 07:59

Hej,

Som LuckyCharm er inde på, så tror jeg, at det er noget, du er nødt til at undersøge fra side til side/brand til brand.

Jeg har arbejdet ved et par store virksomheder i DK, og der har været regler forbundet med brug af deres logo - f.eks. hvilken farve baggrund de må placeres på, hvor meget luft der skal være rundt om dem osv. 
Samtidig ved jeg, at man konkret har bedt om at blive fjernet fra steder, hvis der ikke er blevet spurgt om lov først (og det er blevet opdaget), da firmaerne ikke har haft interesse i, at "reklamere" (i anførselstegn da der jo ikke er tale om reel reklame, men mange vil nok alligevel se det som en slags blåstempling) for produkter/sider/ting, som de ikke selv har et forhold til.

Jeg skal skynde mig at sige, at jeg absolut intet kender til det juridiske aspekt i det, men uanset hvad vil jeg mene, at det er god skik at spørge først/alternativt finde svaret på de pågældende firmaers hjemmesider (hvis det står der).

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)