Personligt tror jeg ikke paa onLive. De fleste folk der spiller mere end en time vil blive soesyge med den latency de har. (Og som ikke kan undgaas pga lysets hastighed). ps: Jeg tror denne traad primaert handler om konsol spil(Ps3 og XBox 360) hvor man ikke kan downloade de fleste spil online. |
Halfdan Timm:Når I skriver stramt marked og et uddøende marked har I nok ret.
Der er ingen tvivl om at man går væk fra at bruge fysiske medier til distribution af konsolspil på et eller andet tidspunk - Sony har f.eks. allerede gjort det med den seneste udgave af PSP'en...og lur mig om ikke også det er en feature den nye Nintendo 3DS vil have (i en eller anden form). Men jeg tror nu godt du trygt kan regne med man vil benytte fysiske medier i nogen tid endnu - hvis vi skal tro konsolproducenterne går der jo ihvertfald 3 års tid, før vi ser den næste generation. Så mit bud er at fysiske medier vil være en væsentlig platform i ihvertfald 5 år ud i fremtiden....og vi først kan erklære dem "døde" om en ti års tid*. Så holdbarheden af platformen mener jeg ikke er interessant i den her forbindelse.... på et eller andet tidspunkt bliver robothunde sikkert også standarten, men derfor behøver den lokale dyrehandler jo ikke skifte sit lager af tørrede griseører og hømhøm-poser ud med akselfedt og skruenøgler ;)
Det der er relevant at forholde sig til er at spilmarkedet som sagt er sindssygt konkurrencepræget, og distributørene har ret godt styr på det. Så jeg tror simpelthen ikke det er muligt, at gå ind og konkurrere på prisen - særligt ikke hvis man er en mindre virksomhed (f.eks. en gymnasiestuderende, der starter en hobbyforretning op). Selv hvis du solgte dine produkter til indkøbspris tror jeg ikke på det - og der tager vi så slet ikke højdde for at din dropshipper jo også skal tjene på det.
Det der så måske kunne være interessant var at sælge brugte spil... Her mener jeg (personligt) der er mulighed for at konkurrere på prisen - bare se på hvad Games og den slags butikker tager for et brugt spil - deres pris for et brugt spil er ofte højere, den samme eller kun marginalt billigere end f.eks. Amazons pris for det samme spil, bare ubrugt (inkl. fragt). Så der kan man sandsynligvis gå ind og lave noget sjovt.... Der er naturligvis forhold som fragt og defekte varer, der spiller ind på hvor lavt man kan prissætte den slags. Problemet med defekte varer er nok særligt relevant, da man kan forestille sig det er betydeligt højere på brugte spil end nye. Men det er jo noget man kan begrænse, med lidt kvalitetskontrol.... Så jeg vil helt klart foreslå dig at kigge på brugte spil istedet, hvis du vil slå dig på konsolbranchen... Du har nogle flere direkte udgifter end med dropshipping - men så er det til gengæld muligt ;)
* I forbindelse med nye spil naturligvis... Der foregår jo f.eks. stadigvæk en livlig handel med cartridges til NES, SNES og N64, selvom den officielle produktion af spil til de maskiner har været ophørt i årevis.