Jeg ville lige høre fra jer kloge hoveder hvad der er mest fornuftigt, hvis man har flere domænenavne med relation til ens "hoved"domæne.
Fiktivt eksempel (jeg ejer ikke disse domæner ) hvis ens hoveddomæne er pizza(dot)com og man har domænerne bestpizza(dot)com, buypizza(dot)com, qualitypizza(dot)com, pizzasucks(dot).com osv.
Hvad er så smartest? er det at lave 301-redirect til hoveddomænet eller ha' en masse minisider (selvfølgelig med forskellig indhold), der linker til hoveddomænet?
Kræfterne skal selvfølgelig bruges på hoveddomænet. Men spørgsmålet er, hvad man gør med de domæner man har registreret, så konkurrenterne ikke får registreret dem.
Jeg havde tænkt mig at lave en 301-redirect, men som du også foreslog, tænkte jeg på om det måske ville være mere smart at lave simple hjemmesider og linke til hoveddomænet. Men som du også skriver, så er der vel ikke så meget link juice i 1-2 siders simple hjemmesider.
Det primær formål med de ekstra domæner er, for at holde dem væk fra konkurrenterne og evt. øge trafikken til hoveddomænet via naturlig type-ins.
Endnu engang tak Kevin for dit råd.
Andre der kan byde ind på hvad der er smartest? Tak
Man kan ikke entydigt definere hvad der er smartest, det kommer meget an på dit behov, samt størrelsen på trafikken.
Jeg har selv lavet et lignende nummer, og opkøbt en del domæner rundt omkring min kerneforretning. De domæner som ligger sig meget af op ad (altså hvor det kun er stavefejl, eller tastefejl, der er forskellen) der redirecter jeg bare.
Men for eksempel så sælger jeg en del søbolde på min webshop. Jeg købte så domænet søbolde.dk. Der valgte jeg at lave et minisite, som så kan sende noget linkjuice + besøgene videre. Det ser ud til at fungere ret godt :)
Men på andre domæner, hvis man ikke har nogle direkte keywords, det kunne fx. være golfdebat.dk, så videresender jeg det bare.