Jeg er pt. selvstændig lønmodtager på fuld tid. Virksomheden vil gerne spare penge og jeg kan reelt nøjes med at arbejde 3-4 dage om ugen for dem. Er det muligt at "blive sagt op", oprette sin egen virksomhed og lave en aftale med virksomheden om at man fakturerer dem for fx 25 timer om ugen. Derudover skal jeg så sælge x antal timer til "nye" kunder.
Du kan godt lave et firma og sælger timer til din gamle arbejdsgiver. Du skal bare ikke kun have dem men også andre som kunder.
Hvis du laver et enkeltmandsfirma så bliver du personbeskattet af overskudet. Jeg mener ikke at din tidligere arbejdsgiver kan give dig firmabil, telefon og adsl for så vil Skat sige at du er ansat. Du skal derfor selv sørge for at skaffe tingene.
Mit forslag vil være at du laver et selskab (smba eller aps) og hvis du selv har bil, så kan du få km penge af dit firma skattefrit. Derudover skal dit firma så betale dig løn.
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Tak for svaret. Jeg udtrykte mig ikke klart nok mht til firmbil/tlf. Jeg ved godt arb. giveren ikke kan betale det. Jeg mente bare hvor meget jeg selv kan fradrage ved anskaffelse af egen bil mv.
Skal man ha' andre kunder ved opstart af virksomheden, eller er det nok at det er en del af firma "planen"?
Hvis din arbejdssituation stort set forbliver uændret, så du kun har en kunde, og du ikke har en vis grad af frihed til selv at bestemme priser m.m., så vil Skat anse dig som lønmodtager. Det kan få den konsekvens, at såfremt du "glemmer" at betale din B-skat, så kan Skat kræve pengene hos din kunde, som de i givet fald vil betragte som arbejdsgiver, der er pligtig at indeholde A-skat.
Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk