Hej Alle, Vi er to der har fået en fantastisk ide, og nogle kunder der næsten allerede venter på regningerne, og så kom vi lige til hvordan vi skal fakturere dem. Vi har hverisær et enkeltmandsvirksomhed, indenfor for hver sin branche, og for at samarbejdet skal gå rigtigt til - vil vi gerne lave et selskab sammen, så der ikke er chance for at snyde hinanden, imens vi bibeholder vores enkeltmandsvirksomheder. Men hvad skal vi så gøre, personligt er jeg mest til et ApS - så det bliver et rigtigt selskab. Men kan det passe at man kun skal bruge 80 kilo på at starte det nu? Og hvad koster det at oprette det? Man skal vel have en revisor til at oprette det? Og hvad koster sådan noget? Personligt har jeg ikke brugt meget revisor hjælp, som enkeltmandsvirksomhed, så derfor spørg jeg her først ;) Den start kapital, kan den evt. bruges på markedsføring etc, eller skal de blive ved med at stå på en dedikeret konto uberørt? Når vi nu er to parter, er det så stadig kun 1 x 80.000 kr. eller er det 2 x 80.000 kr. ? Hvad vil i anbefale at man gør som to venner - blot at kalde begge parter direktør med samme indflydelse, eller ? Og hvad så med I/S er det helt forbeholdt læger og tandlæger? :) Hvad, hvorfor, og hvordan? Skal det overvejes? Håber virkeligt i har lyst til at hjælpe os, så vi kan få sendt nogle fakturere ;) Mange hilsner fra de aktive iværksættere :)
|
kinnaj:Men hvad skal vi så gøre, personligt er jeg mest til et ApS - så det bliver et rigtigt selskab.
Men kan det passe at man kun skal bruge 80 kilo på at starte det nu? Og hvad koster det at oprette det? Man skal vel have en revisor til at oprette det? Og hvad koster sådan noget? Personligt har jeg ikke brugt meget revisor hjælp, som enkeltmandsvirksomhed, så derfor spørg jeg her først ;) Den start kapital, kan den evt. bruges på markedsføring etc, eller skal de blive ved med at stå på en dedikeret konto uberørt?
Når vi nu er to parter, er det så stadig kun 1 x 80.000 kr. eller er det 2 x 80.000 kr. ?
Hvad vil i anbefale at man gør som to venner - blot at kalde begge parter direktør med samme indflydelse, eller ?
Og hvad så med I/S er det helt forbeholdt læger og tandlæger? :) Hvad, hvorfor, og hvordan? Skal det overvejes?
Hej aktive iværksættere.
Pr. 1. marts 2010 blev kravet til anpartskapital nedsat til 80.000 fra 125.000.
At kontantstifte et ApS koster fra 1000-3500 alt efter om i vælger en konstruktør, advokat eller revisor.
I kan selvfølgelig også selv gøre det via webreg.dk og så er prisen 0,-
Anpartskapitalen må bruges i virksomheden - i skal dog have i tankerne at når regnskabet skal aflægges skal kapitalen være til stede i form af værdier eller kontanter.
Om i er 1 eller 10 til at stifte selskabet er anpartskapitalen stadig kun 80.000.
Hvis i er 2 om at stifte selskabet ville jeg lave en anpartshaveroverenskomst så i sikrer jer mod
at en af jer kan sælge sin del af virksomheden til 3. mand. Der er flere parametre i en anpartshaveroverenskomst. Søg på google og læs lidt om det.
Mht. titler - i kan begge 2 påtage jer direktør-titlen (adm. direktør og direktør)
Et I/S er også et udmærket valg - adskiller sig lidt fra ApS på hæftelse (i hæfter begge solidarisk med hele jeres private formuer) men af gode punkter er at "aktionærlån" er tilladt og i kan lave udbetalinger til jer selv kontinuerligt. Desuden bliver jeres regnskaber ikke lagt ud til offentligt skue.
I/S vs. ApS - et rent temperaments spørgsmål
/Per